Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als iedere kracht een tegenkracht in een rechtlijnige, tegenovergestelde richting kent, waarom stoot ik mij soms niet af vd muur?

Ik bedoel dat als ik op een bepaalde manier met mijn armen tegen de muur duw, waarbij ik snel en hard mijn armen vooruit schuiven, ik zelf word niet achteruit geduwd.

Maar als ik op een trage manier mijn handen op de muur plaats en tegenaan duw word ik wel verplaatst naar achteren.

Hoe verklaar je dit in het kader van de altijd tegenwerkende reactie-kracht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

De verklaring voor de tegenwerkende kracht is simpel: de muur blijft staan.
Als de muur niet terug zou duwen zou deze omvallen!

Jouw lichaam reageert anders op een korte impuls dan op een langer durende kracht.
Als ik jou een 'stomp' geef, zal dat misschien pijn doen, maar zul je kunnen blijven staan. Als ik flink tegen je duw doet dat geen pijn, maar zul je moeten verstappen om niet te vallen. De muur doet ongeveer hetzelfde als reactie op jouw stoten/duwen (met die tegenkracht dus)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit komt door twee van de drie wetten van Newton. De eerste is de traagheidswet en de tweede is actie = - reactie.

Bij een langzame duw krijg je eigenlijk hetzelfde effect dat je hebt als je een tafelkleed van de tafel trekt. Alles blijft er op staan en zal uiteindelijk op de grond kletteren. Bij een snelle duw krijg je het effect van een tafelkleed dat snel van tafel wordt getrokken. Alles zal blijven staan (hoewel ik toegeef dat als ik dat doe het merendeel alsnog op de grond klettert). Dit komt door de traagheid van een massa die tijd nodig heeft om zich aan de nieuwe situatie aan te passen en bij een snelle duw is die tijd er niet.

De muur oefent net zoveel kracht op jouw uit als jij op de muur (de derde wet van Newton). Dus jij bepaald of je jezelf zo'n zwieper geeft dat je achterover valt of langzaam gaat schuiven of zelfs blijft staan omdat je niet genoeg kracht zet.

Daarnaast speelt dan ook nog de mechanica van je lichaam een rol. Zo zul je waarschijnlijk je beenspieren moeten spannen omdat je anders niet gaat schuiven maar gaat kantelen ofzo. Dat is nog bijzonder complex wat er dan allemaal gebeurt omdat een deel van de reactie waarschijnlijk in je gewrichten wordt opgevangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing