Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is Aluin gevaarlijk als deo?

Want op internet staan verschillende dingen als:

- het oplossen van aluin in water (en het dan als deo gebruiken) zou ervoor zorgen dat het alsnog in de huid dringt
- dat het een aluminium binding zou zijn (die ik juist wil vermijden)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nee, niet gevaarlijk.

Aluin is een natuurlijk mineraal dat vroeger vooral was te vinden in de mannelijke toilettas. Het mineraal werd namelijk gebruikt om kleine scheerwondjes snel te laten genezen. Met de komst van de elektrische scheerapparaten en betere scheerproducten is het mineraal in vergetelheid geraakt.

Zonde, want aluin heeft namelijk nog een bijzonder aantrekkelijke toepassing: het is een natuurlijke deodorant. Het mineraal, dat nu nog steeds te vinden is bij de mannelijke scheerafdeling in de drogist, wordt ook gebruikt in producten van o.a. Rexona.

Een blokje aluin, zoals deze te koop zijn bij bijvoorbeeld de Kruidvat, is verpakt in een stukje karton.

Mijn schoondochter gebruikt het ook.
Je hoeft het niet op te lossen in water.
Je maakt het aluin steentje of staafje een beetje nat en wrijft er mee over je oksel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Aluin is Kalium Aluminium Sulfaat, een dubbelzout.
Het werd vroeger gebruikt om wondjes na het scheren dicht te krijgen.

Het is niet (echt) giftig.
Als deo dringt het niet door de intacte huid heen, het neemt zeer gretig vocht op.

Dus als je het niet oplost in water en opdrinkt of anderszins BINNEN je lichaam krijgt , is aluin een MINDER schadelijke stof dan veel andere stoffen die ipv, aluin in deo gebruikt worden.

Je vrees lijkt me ongegrond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing