Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Hier alleen over de koudste temperatuur. In het bijgevoegde artikelen over het Bose Einstein Condensaat komt het volgende voor:

>>>>>Een condensaat van een record van 15 miljoen rubidiumatomen bij een temperatuur van 1,5 miljoenste graad boven het absolute nulpunt en met een dichtheid van 7 maal tien tot de veertiende atomen per kubieke centimeter, was het resultaat.
<<<<<<

Het tweede artikel is nog kouder:

>>>>>>>De experimentele bevestiging van de theorie van Einstein door groepen uit Boston (Houston) en Boulder (Colorado) was volgens Stoof een technisch hoogstandje. "We praten hier over temperaturen van enkele nano-Kelvins, dat wil zeggen 0,000.000.001 Kelvin, ofwel een fractie boven het absolute nulpunt van min 273 graden Celsius. Om die temperatuur te bereiken zonder dat het gas tot vloeistof zou condenseren, heeft men in een glazen bak met behulp van twee sterke magneten een soort 'magnetische valkuil' gevormd, waarin ongeveer honderdduizend rubidium-atomen met laserkoeling werden afgekoeld tot een miljoenste graad boven het nulpunt. Maar bij die temperatuur gebeurde nog niets bijzonders en de kunst was dus nu om een methode te ontwikkelen die het gas nog kouder zou maken."

<<<<<<<

We zitten er dus niet ver vandaan, maar absoluut nul is volgens mij nog nooit gehaald.

Toegevoegd na 2 uur:
Nu ik de vraag nog eens goed lees, volgens mij komt de koudste temperatuur in het universum niet voor. De kosmische achtergrondstraling is circa 3 graden kelvin en is overal. Dus de laagste temperaturen kunnen alleen kunstmatig in een afgeschermde omgeving gemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

5.5000.000.000.000
Bij CERN
Das best warm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de koudste temperatuur is 0 graden Kelvin of te wel -273,15 graden Celcius.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing