Ik ben in de dode zee geweest, het is een oververzadigde zoutoplossing.
Waar het water is , kun je er niet overheen lopen, waar het echter allen nog (vochtig) zout is wel.
Je blijft in het zeer zoute water wel drijven alsof je een kurk bent.
Je omdraaien laat je echt wel uit je hoofd, je ogen gaan dat niet waarderen.....
Alleen op ijs en in een bak met kwik kun je lopen op de vloeistof, dat laatste raad ik sterk af, de kwikdampen nemen je kort daarna te grazen......
Wij zijn Jezus niet en laten het na over water (als vloeistof) te lopen.
Als je echter maizena in het water gooit (VEEL maizena)
dan kun je -als je heel snel loopt- over het oppervlak lopen.
Blijf niet staan want dan zink je , net als Petrus toen hij stopte met over het water te lopen en naar beneden keek.
Toch denk ik niet dat maizena toen al bestond en dan was het dus een wonder.
Ook stonden er net onder het wateroppervlak midden op het meer geen paaltjes waar je op kon staan, ik heb dat zelf kunnen zien.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

nee want de oppervlakte van je voet zal te klein blijven. de dode zee bevat veel zout, vandaar dat het de dode zee heet omdat er geen vissen en dieren in kunnen leven. en je kan er als mens erg makkelijk op blijven drijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je water zo zout maakt dat het meer een bak met vochtig zout is dan water dan kan je er over lopen. Anders zak je gewoon weg in het water of de waterige substantie. De Dode Zee is zo zout dat je er in blijft drijven zonder te zinken. En JA, je kan in de Dode Zee verdrinken. Draai je maar om, dus op je buik, en je zal verdrinken. Verdrinken is water inademen ipv alleen maar lucht (kan ook nog op een andere manier maar is niet relevant). Zorg er maar wel voor, in het echt, dat je geen water in je gezicht krijgt (je ogen) want dat is niet echt een lekker gevoel en daar word je niet blij van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een zee is het zout opgelost. Een bak met nat zout is iets heel anders: het zout is niet opgelost.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet al het zout is opgelost nee, maar een deel is wel opgelost. Als je meer zout in het water gooit dan het kan oplossen zal dit zout niet opgelost zijn. De vraag ging over het zout maken van water en niet specifiek over het oplossen van zout in water want dat heeft een maximum en dan kan je er niet over lopen.
De dode zee is zo zout als het maar kan. Als er nog meer zout bij kwam, zou het naar de bodem zinken. Nu kan je wel blijven doorgaan met zout toevoegen tot die laag het oppervlak bereikt, maar dan is het ook geen water meer.
Overigens kan je in de dode zee best verdrinken, je kan alleen niet zinken (zonder zware gewichten dan)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dus,

2 mogelijkheden:
1. Zoveel zout toevoegen dat het niet meer kan oplossen tot je meer zout dan water hebt. Over vochtig zout kan je zonder problemen lopen.
2. Net géén zout toevoegen en het water gewoon bevriezen. Ook dan kan je er over lopen.

In dat 2de geval heb ik wel nog een ander idee dat je met dat zout kan doen: je kan het dan wel gebruiken om met een beetje van dat ijs te mengen. Ook al is het zout op kamertemperatuur en het ijs net onder het vriespunt, de temperatuur zal tot zo'n -20°C dalen.