Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe weet men nu zeker dat de boson die ze gevonden hebben echt het Higgs deeltje is en niet een ander onbekend deeltje?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Men weet het nog steeds niet helemaal zeker, maar het is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men weet dat helemaal niet zeker. Op dit niveau kan men immers NIETS registreren, want het registreren alleen al beïnvloedt de temperatuur die nabij het absolute nulpunt moet blijven liggen, maar men moet dus afgaan op registraties van gevolgen. Het is niet voor niets dat al jaren gevraagd wordt aan elke jongere om de zotste ideeën aan de wetenschappers te geven, omdat de klassieke voorstelling van elektronen rond een kern gewoon niet KAN omdat het niet strookt met de bestaande gravitatietheorieën.

Omgekeerd is de druk héél hoog om dit miljardenverslindende project, te blijven 'verkopen' aan de sponsorende landen (politiek ook). Men moet dus af en toe bovenkomen met 'iets bijzonders'.

Voor mij zijn de publicaties hierrond ronduit ontgoochelend, want eigenlijk zoeken we het ontbrekende 'gravion' al zeer lang, iets dat de zwaartekracht maar gewoon de moleculaire aantrekkingskracht beter zou uitleggen. Al in de eerste Wikipedia in oktober 2004 verwees men naar Boso-Einstein vanwaar de naam komt en klikte dit door naar de 'particle physics'.

Als ik kijk in mijn 'oude' encyclopedie van rond mijn geboortejaar 1965 (!!) van Foundations of Science, deel "De Oerkracht in het Atoom" start het laatste hoofdstuk 23 over "Bellenkamers" als volgt:

"Er worden enorme bedragen besteed om steeds grotere en krachtigere machines te vervaardigen voor het versnellen van atoomdeeltjes." Wat verder staat het antwoord ook op je vraag:

"Bij veel proefnemingen worden de door de versnellende machines uitgestoten deeltjes ingevoerd in een bellenkamer. Daar kunnen dan reakties plaatsvinden en fotografisch worden vastgelegd."

Men interpreteert dus de computerbeelden na experimenten waarbij de laagste temperaturen (herinner je je de zware pannes, men koelt maandenlang af) vlakbij de hoogste temperaturen ter wereld in een wetenschappelijke omgeving gebruikt worden om eigenlijk nog altijd de 'alchemist' in ons te spelen vanuit de dierlijke nieuwsgierigheid die elk levend wezen eigen is in zijn queeste naar zijn oorsprong (en die hem zowel groots moet maken als nederig moet houden).

PS: Einstein was erg gelovig. Als die man (en ikzelf ook) zo gelovig zijn, waarom verwerpen zoveel mensen dan hun eigen kindgeloof in hun beperkte 'wetenschap' dat er 'niets' zou zijn? In 1905 was hij al op zoek naar en voorspelde naar zoiets als het gravion om de controleren of zijn 'theorie' wel juist was... Hij blijkt op zeer veel vlakken nog steeds het 'meeste' gelijk te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker weten doen ze het niet, maar de kans is heeeel erg groot.

Ik citeer uit een antwoord van Gabi71 waar ik naar link.
>>>>>
"De meting zelf is zo verdraaid moeilijk en er zijn zo enorm veel factoren die de meting beïnvloeden, dat je eigenlijk nooit met 100% zekerheid kan zeggen dat je meting accuraat is. Je hebt wat ze noemen "een mate van zekerheid".

Deze mate van zekerheid kan je wiskundig en statistisch meten, en dat heet dan de ‘standaard deviatie’, die met de letter σ (sigma) wordt uitgedrukt. Hoe meer σ, hoe beter de meting, en hoe zekerder je bent van het resultaat.

In de experimenten van de CERN hebben ze de massa van het boson van Higgs weten te bepalen met een meting die een kwaliteit van 5σ had. Dat is een hele goede meting, die staat voor een mate van zekerheid van 99,99994%. Maar zoals je ziet, is er een kans van 0,00006% dat de meting fout is. Daarom zeggen ze "met de grootst mogelijke waarschijnlijkheid".
<<<<<<<

Ik kan het niet duidelijke uitkleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hierboven al is beschreven is het idd nog niet helemaal zeker dat het om het gezochte higgs deeltje gaat die massa zou hebben gegeven aan andere deeltjes (higgsveld).
Het deeltje wat is waargenomen komt qua massa erg dicht in de buurt van die van het gezochte higgs deeltje die massa moet zijn 125 GeV en het deeltje wat ze hebben gevonden is 125,3 GeV als ik het goed gelezen heb.(vraag me niet wat GeV betekend misschien kan iemand anders dat uitleggen:) ) ik weet veel van astronomie alleen ben ik echt heel slecht in wiskunde en natuurkunde ;) .

Het is dus mogelijk dat we een exotisch broertje of zusje van het higgs boson hebben gevonden.

Maar in de andere reacties op deze vraag word ook gezegd dat ze met wat nieuws moeten komen omdat anders de geldkraan dicht gaat.

Nu hoor ik ook veel mensen zeggen dat nu de theorie van alles mogelijk is (waarin bijv de snaartheorie en de relativiteits theorie samengevoegd kunnen worden: maar dat is niet waar volgens mij want dan moeten we ook nog een ander deeltje vinden genaamd de gravitron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing