Waar bestaat rook uit?
Rook is gewichtloos, maar het moet ergens uit bestaan en waarom kunnen we dat dan zien?
10.3K
10.3K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als rook gewichtloos zou zijn, dan zou het dus straling moeten wezen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, goeie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs straling heeft gewicht!
Straling bestaat uit (sub)atomische deeltjes (fotonen, elektronen, neutronen...), en hoe klein dan ook, ze hebben massa, dus ook gewicht. Dan heb je natuurlijk ook de kwantummechanica die ons heeft geleerd dat straling tegelijkertijd bestaat uit deeltjes en golven, maar dat is weer een andere discussie! Rook, net zoals straling, heeft massa, en dus ook gewicht.
Straling bestaat uit (sub)atomische deeltjes (fotonen, elektronen, neutronen...), en hoe klein dan ook, ze hebben massa, dus ook gewicht. Dan heb je natuurlijk ook de kwantummechanica die ons heeft geleerd dat straling tegelijkertijd bestaat uit deeltjes en golven, maar dat is weer een andere discussie! Rook, net zoals straling, heeft massa, en dus ook gewicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, Gabi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rook is geen straling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar uit trek je de conclusie, dat rook gewichtloos is, Ed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie het nooit omlaag gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker!!
Bij voorbeeld: uit hele hoge schoorstenen, waar er tijd genoeg is voor rook om af te koelen, zie je soms dat de rookpluim niet omhoog gaat maar juist omlaag.
Dat hangt ook samen met de weersomstandigheden. Met name als er hoge druk is en warm weer, dan is afgekoelde rook zwaarder dan de lucht, en dan zie je het inderdaad zakken.
Doorgaans is het een voornamelijk een kwestie van temperatuur: als rook warm is, zet het uit en stijgt, en als het afkoelt, dan gaat omlaag.
Bij voorbeeld: uit hele hoge schoorstenen, waar er tijd genoeg is voor rook om af te koelen, zie je soms dat de rookpluim niet omhoog gaat maar juist omlaag.
Dat hangt ook samen met de weersomstandigheden. Met name als er hoge druk is en warm weer, dan is afgekoelde rook zwaarder dan de lucht, en dan zie je het inderdaad zakken.
Doorgaans is het een voornamelijk een kwestie van temperatuur: als rook warm is, zet het uit en stijgt, en als het afkoelt, dan gaat omlaag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een vraag waarop jij het antwoord, gezien je status en profiel natuurlijk zelf best het juiste antwoord weet. Dus ik vraag me af wat je met deze vraag voor ogen hebt. De goegemeente uitdagen, je kennis toetsen aan die van anderen?. Punten verzamelen ? Het mag allemaal hoor van mij. Maar je bent in ieder geval niet in het antwoord geinteresseerd want dat wist je al voor dat je de vraag stelde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja hanson, heel terecht.
Rook zijn onverbrande gassen en roetdeeltjes, even simpel gezegd.
Maar wat zie je dan eigenlijk als je rook ziet?
Onverbrande gassen denk ik niet, zijn het dan roetdeeltjes?
Die moeten dan wel heel klein zijn, dus ja, wat zie je dan eigenlijk?
Zo ontstond deze vraag.
Rook zijn onverbrande gassen en roetdeeltjes, even simpel gezegd.
Maar wat zie je dan eigenlijk als je rook ziet?
Onverbrande gassen denk ik niet, zijn het dan roetdeeltjes?
Die moeten dan wel heel klein zijn, dus ja, wat zie je dan eigenlijk?
Zo ontstond deze vraag.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.