Hoe voorkomt een hijskraan dat de last gaat slingeren?
Ik heb gisteravond een emmer vol water aan een lang touw gebonden. De emmer heb ik rechts in de tuin gezet, onder het balkon. Daarna ben ik op het balkon gaan staan.
Ik heb toen met behulp van het touw de emmer redelijk snel een halve meter omhoog getild. Direct daarna heb ik geprobeerd de emmer zo snel mogelijk naar links te verplaatsen door, met het touw in de hand, over het balkon te lopen. Aan de linkerkant van het balkon aangekomen heb ik de emmer weer op de grond laten zakken.
Gevolg: de emmer begon zwaar te slingeren aan het touw. Het was best moeilijk om hem "netjes" (dat wil zeggen: vertikaal naar beneden, zonder slingeren) op de grond te zetten.
Dit was eigenlijk wel het verwachte resultaat.
Toch zie ik hier in Utrecht, bij het Centraal Station, hijskranen van tientallen meters hoog. Die hijsen een zware last recht omhoog, waarna ze de last een heel stuk horizontaal verplaatsen om hem daarna netjes recht omlaag te laten zakken.
Dit alles gebeurt zonder slingeren!
En dat ondanks de wind. Terwijl het hier om tientallen meters hijskabel gaat, terwijl mijn emmer maar aan een paar meter touw hing.
Hierbij voert de hijskraan ook nog eens twee bewegingen tegelijk uit: hij draait om zijn as, en het "wagentje" (het ding dat onder de horizontale mast van de hijskraan hangt, en waar de hijskabel aan hangt) rolt van voor naar achter.
Hoe wordt de last van een hijskraan slingervrij verplaatst? Kunde van de hijskraanmachinist, of speciale regelalgorithmen?
Overigens, dat "wagentje" heet een loopkat.
Mijn kennis over hijskranen komt van die ene machinist en wat ik zelf doorredeneer op natuurkundig niveau.
Het jargon van de hijskranen is mij niet bekend. O ja, en ik heb ook heel wat tijd geheel gefascineerd staan kijken naar de bewegingen van de containerkranen op de Maasvlakte... (^_^)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.