Waardoor wordt het Nm getal bij de motor van een elektrische fiets bepaald? Heeft de capaciteit van de accu invloed?
Ik heb er zelf geen verstand van, maar in test etc wordt over dit getal gesproken en hoe hoger hoe krachtiger. Ik denk nu aan dit:
Type accu: Een Li-ION accu
Capaciteit (Ah): 6
Spanning (V): 36
energie (Watt/uur): 216
Motorpositie: De krachtige Direct Drive, 36V Ultra Low Friction motor zit in het achterwiel
Motorvermogen (W): 250
Motorkoppel (Nm): 25
Ik kan de accu vervangen door 360 of zelfs 432 watt. Stijgt dan het Nm getal of heeft dat niets met elkaar te maken?
Dit vond ik over Nm:
PS: het vermogen van 250 Watt geeft niet impliciet aan wat de kracht is die de motor kan leveren maar het vermogen wat de motor verbruikt/opneemt.
In de praktijk zijn er al fietsen met 40 NM, die ik op t oog heb heeft dus 25, toch wel een groot verschil. Helpt een grotere accu? Ik zet t maar bij wetenschap, want daar heeft t meer mee te maken dan met fietsen.
Toegevoegd na 2 uur:
Mijn wens is om in de hoogste stand ver te kunnen rijden, met soms veel zware boodschappen, tegenwind en aantal steile bruggen. Breng zelf ook heel wat gewicht mee, haha.
40 km zou ik willen kunnen rijden, is 432 dan nodig of zou de 360 al genoeg zijn?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.