Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen electriciteit en licht?

Kan iemand mij dat uitleggen in normale woorden?
Ik heb wel een link gevonden, maar die begrijp ik niet heel erg goed
De Link:
http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/5278

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je electriciteit beschouwt als electrische energie, dan is het wat eenvoudiger uit te leggen.
Dan is electrische energie , energie die vrijkomt door ladingverplaatsing.
De spanning (volt) die nodig is voor de lading verplaatsing maal de lading die verplaatst wordt is de electrische energie (geven we meestal in wattseconden(of joules) of KWH (=3.6MJ)aan.

Licht (ik heb het dan over zichtbaar licht, dus het gebied van 400-800 nM golflengte) bestaat uit fotonen die een energie hebben van rond de 1eV (nauwkeuriger 0,7 eV rood, 1eVgroen en 1.5eV blauw/purper).

licht valt onder elektromagnetische straling, electriciteit niet

Het zijn dus twee vormen van energie die overigens niet al te moeilijk (maar wel met "verlies") in elkaar om te zetten zijn.
Zet men op een blauwe led ongeveer 3.5 volt (stroom begrenzen) dan geeft hij blauw licht af (ongeveer 445-455 nM). Sluit je een blauwe led aan op een multimeter in het mV bereik en zet je de led in de zon, dan slaat de meter uit, de led wekt dan een geringe hoeveelheid stroom op.

Ik ga in mijn verhaal even uit van gelijkspanning.
Bij wisselspanning ontstaat ook EM straling van 50 Hz maar deze is bij lage spanningen zeer zwak.

Bij zeer hoge spanningen (zoals hoogspanningsmasten)
is de 600KV leiding in staat lucht te ioniseren en neemt men bij sproeien een purperen gloed waar. Ook ruikt men dan wat ozon.

Licht is voor max 35% ongeveer om te zetten in electriciteit (electrische energie), opvallend is dat men electrische energie ook voor 35-50% om kan zetten in licht, waarbij witte leds tot 200 lumen per watt halen.

Witte leds bestaan eigenlijk niet.
Het zijn blauwe leds waar een YAG als fluorescerende laag de andere kleuren "maakt"van blauw.
Licht is dus vrij gemakkelijk in andere kleuren om te zetten.
daarbij is het wel zo dat hoog energetische kleuren als blauw zich wel om laten zetten in lager energetische kleuren (met een lager eV dus) zo kun je blauw omzetten in rood en groen.

Ook electrische energie kun je met spanningomvormers omzetten (bij gelijk en wisselstroom) en wisselstroom kun je in andere spanningen omzetten met transformatoren.

Het rendement van electrische omzetting is hoog, bij goede installaties is >95% haalbaar.
Wil men meer spanning, dan daalt de stroom evenredig , wil men meer stroom dan daalt de spanning evenredig.
Dit geldt zowel bij omvormers als bij trafo's.

Waar ik (toch) electriciteit schrijf bedoel ik electrische energie.

Toegevoegd na 4 minuten:
1eV =een elektronvolt, een elektron met 1V energie
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Licht is wat je krijgt als je een lamp aan zet, die elektriciteit (uit het stopcontact) omzet naar licht.
Licht geeft licht, meer doet het niet.

Elektriciteit zorgt ervoor dat alle 'elektrische' apparaten werken. Bijvoorbeeld je televisie, computer, droger, telefoon (als je 'm oplaad)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zegt niets over het verschil. Het is geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is absoluut het verschil, zo is er wel elektriciteit zonder licht maar geen licht zonder elektriciteit :)
De ladingen van elektronen en protonen bepalen het elektrische veld. Als de ladingen zich verplaatsen spreken we van elektriciteit. Bij een versnelling wisselen ze deeltjes zonder lading uit, die we fotonen noemen. Deze fotonen kunnen dan ook weer elektrisch geladen deeltjes versnellen. Dat noemen we licht. Het oog vangt een lichtdeeltje op en er wordt een elektron versneld, dat weer zorgt voor een zenuwimpuls. In een digitale camera is het niet anders.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Electriciteit heeft betrekking op bewegende elektronen (deeltjes) in een geleider.
Licht is een electromagnetisch veld ('radiogolven') dat wij kunnen zien als ze in het juiste frequentiespectrum (dat6 van 'zichtbaar licht' zitten.

(Er is geen fundamenteel verschil tussen de radiogolven die radio 3 uitzendt en het licht dat een willekeurige gloeilamp uitstraalt, alleen de frequentie is anders.)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer we spreken over licht dan hebben we het meestal over fotonen. Dit zijn de deeltjes waaruit licht bestaat. Deze massaloze deeltjes zijn de dragers van de elektromagnetische wisselwerking. In het bijzonder zorgen zij er voor dat magneten elkaar "voelen".
Aan de andere kant hebben we deeltjes met lading, bijvoorbeeld electronen, protonen, positronen en quarks. Een lading brengt een elektromagnetisch (EM) veld voort. Twee ladingen voelen elkaar door uitwisseling van fotonen. (Voor de experts: virtuele fotonen)
Denk bijvoorbeeld aan twee mensen (electronen) op het ijs die een medicinebal (foton) overgooien. Het zal lijken alsof beiden een afstotende kracht van elkaar te ondervinden. Hierdoor glijden ze achteruit.
Wanneer ladingen bewegen (ten opzichte van elkaar) nemen ze een magnetische component in het EM veld, voorgebracht door de ander, waar. Electriciteit of electrische stroom uit het stopcontact manifesteert zich letterlijk als een stroming van electronen door de draad. Wanneer we de draad oprollen tot een spoel zal de stroming van electronen een makkelijk meetbaar magnetisch veld teweeg brengen. Immers, de electronen bewegen ten opzichten van de stilstaande spoel.
Zoals gezegd zijn fotonen deeltjes, maar tevens hebben zij golfeigenschappen (bijvoorbeeld interferentie). Niet in de laatste plaats is het elektromagnetisch veld dat zij dragen een veld van golven en oscillaties. Hiervoor geldt dat de component van het magnetisch veld altijd loodrecht op het electrisch veld staat.
Om goed te begrijpen wat elektromagnetisme is, is het onontbeerlijk jezelf te verdiepen in de kwantum elektrodynamica (QED), maar hiertoe dien je eerst een goed begrip te hebben van elektrodynamica en kwantummechanica. De elektromagnetische wisselwerking is van alle bekende fundamentele krachten (zwaartekracht, EM, zwakke en sterke kernkracht) degene die het beste begrepen is. In ieder geval zolang je je beperkt tot het klassieke domein.
Persoonlijk vond ik het boek "Introduction to Electrodynamics" van David. J. Griffiths leuk om te lezen. Het ingangsniveau niet al te hoog en het geeft een goed beeld van de aansluiting tussen theorie en empirie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding