Het is inderdaad niet hetzelfde.

Eiwitten, zoals je weet, zijn ketens van aminozuren, die op een bepaalde manier in elkaar zijn gevouwen in een driedimensionale structuur.
De volgorde van de aminozuren noemen wij de primaire structuur, en de wijze waarop een eiwit in elkaar is gevouwen, noemen wij secondaire en tertiaire structuur. Er is ook sprake van een quaternaire structuur maar dat is voor dit uitleg niet relevant.
Voor een uitgebreid uitleg over de structuur van eiwitten zie de 1e link in de Engelse Wiki.

Denatureren (mbt eiwitten) betekent het verlies van de secondaire en tertiaire structuur. Hierdoor verlies een eiwit vaak zijn functie. Dit proces kan al dan niet omkeerbaar zijn. Bij voorbeeld: door het koken van een ei, wordt het eiwit hard en ondoorzichtig, en dit is onomkeerbaar. Door een verandering in pH kan je bepaalde eiwitten anders in elkaar doen vouwen, waardoor ze niet meer functioneren (hemoglobine in je bloed, bij voorbeeld), maar als de pH weer 'normaal' wordt, dan praat je over 'renaturatie', en het eiwit gaat terug naar zijn normale vorm.

Coaguleren (mbt eiwitten) betekent dat eiwitten die opgelost zijn in een colloïdale oplossing (lees: opgelost in een vloeistof), onder invloed van een externe agens (temperatuur, pH, druk...) samenklonteren en niet meer in oplossing blijven. Dat proces gaat vaak gepaard met gehele of gedeeltelijke denaturatie van de eiwitten, maar niet per se. Zo is b.v. het coaguleren van melk door toevoeging van zuur een proces waarin de caseïne in de melk bijna geen verandering ondergaat (de mate van denaturatie is écht minimaal), en toch is het effect heel dramatisch: van melk maak je kaas.
Ook coagulatie is omkeerbaar (niet van kaas terug in melk, trouwens!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (1)

Coagulatie van eiwitten is altijd een onomkeerbare
reactie, in tegenstelling tot denaturatie. Bij denatureren kunnen eiwitten zich in hun oorspronkelijke
structuur terugvormen

Bron: PDF bestand, zie pagina 7