Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar gaat de stroom heen als een vliegtuig een bliksemafleider heeft en getroffen wordt door de bliksem?

De stroom moet naar de aarde, maar een bliksemafleider op een vliegend vliegtuig raakt de grond niet. Wordt de stroom dan bewaard tot ze landen? Zo ja kan die stroom dan eigenlijk gebruikt worden als je daar apparatuur voor zou hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie Vraag: plus.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het vliegtuig wordt in eerste instantie opgeladen. Maar omdat hij door natte lucht vliegt raakt hij dat onderweg weer kwijt.
De lading zou je theoretisch kunnen gebruiken, maar dan moet het wel ergens heen stromen. In de lucht lukt dat niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij een plausibele verklaring dus +. Die minner moet je verklaring weerleggen als hij niet klopt.

Andere antwoorden (2)

Vliegtuigen blijken in 60% van de gevallen door blikseminslag getroffen te worden als ze door een onweer vliegen. Dit is behoorlijk veel, maar hoeft helemaal niet verontrustend te zijn.
Oudere vliegtuigen die nog volledig uit metaal (aluminium) werden gemaakt vormden een perfecte kooi van Faraday (net zoals een auto). Alle lading kon via het metaal afvloeien.
In de moderne toestellen worden echter meer en meer kunststoffen gebruikt, waardoor de elektrische geleidbaarheid op een andere manier moet ingebouwd worden. Men gebruikt bijvoorbeeld speciale, elektrische stroom geleidende aluminiumverf, ingesmolten koperdraad, bliksemafleiderstrips en elektrische schakelingen die de boordapparatuur tegen plotselinge stroomstoten moeten beveiligen. Ook is de beplating van de brandstoftanks in de vleugels zodanig verdikt dat hij voldoende weerstand biedt aan de verhitting door elektrische stromen. Verder wordt boordapparatuur beveiligd tegen hoge elektromagnetische velden.
Het meest getroffen worden vleugeltips, verticale kielvlak en de randen van de motorgondels en de neus van de cockpit aan de voorzijde. Scharnierende en bewegende delen (flaps, landinggestel) worden met bliksemafleiders beschermd om smelten van het materiaal te voorkomen waardoor het vast zou komen te zitten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vliegtuig is een kooi van Faraday; de lading blijft aan de buitenkant. Omdat de bliksem de weg van de minste weerstand neemt zit er soms een vliegtuig in de weg naar beneden. Dus de lading blijft niet buiten op het vliegtuig zitten en is al helemaal niet naar binnen te krijgen om er energie mee op te wekken of op te slaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding