Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

De seconde is gerelateerd aan een temperatuur van 0 K. Maar men heeft 0 K toch nog nooit meegemaakt/kunnen creëren? Een seconde is dus iets onexacts?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Seconde:
"De seconde is de internationale standaardeenheid van tijd. Zij is gedefinieerd als de duur van 9 192 631 770 perioden van de straling die correspondeert met de overgang tussen de twee hyperfijnenergieniveaus van de grondtoestand van een 133cesiumatoom in rust bij een temperatuur van 0 K."

"Absolute zero implies no movement."
Als je maar ver genoeg inzoomt (als je maar eem microscoop had die diep genoeg kan kijken), bestaat er toch geen stilstand? Alles bestaat toch uit massa=energie=iets dat beweegt?

Dus is een seconde op dit moment niet exact gedefinieerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

J stelt wel veel vragen in een keer.
1) De seconde is nog nooit zo exact gedefinieerd als op dit moment. Vroeger was hij nog onnauwkeuriger. Exact is natuurlijk met oneindig veel cijfers achter de komma. Dus nooit haalbaar. Dus heb je gelijk. Onexact.
2) Hyperfijne energieniveaus kunnen ook bij 0 K bestaan.
3) Massa-energie is iets anders dan bewegings-energie.
De laagste toestand van bewegingsenergie is stilstand.
Dat is bij 0 K (definitie). Ongeacht of we die toestand kunnen bereiken. Ik kan wel degelijk uitrekenen in hoeveel tijd ik in Amsterdam ben als ik met 1000 km/u rijd. Ook al kan ik die snelheid niet halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
M en is het absolute nulpunt wel zeer dicht benaderd, de "rest" kan als correctie op het cesiumatoom door extrapolatie verkregen worden en zo doet men dat ook.
Overigens zijn er andere standaard methoden waarbij de Hene laser (op 632,8 nM) een belangrijke rol speelt, deze golflengte is exact bekend in veel decimalen en is -als hij stabiel werkt, vrij ongevoelig voor andere invloeden dan bv. zwaartekrachtgolven.

Eigenlijk definieert met het cesiumatoom bij 0 kelvin omdat de omstandigheden dan exact gedefinieerd zijn .
De atoomklok zelf werkt niet bij dergelijke temperaturen, als ik goed voorgelicht ben, werkt hij bij 20 graden celsius.

Wanneer je echter als beschrijving 0 kelvin neemt, heb je niet meer te maken met luchtdruk, temperatuur, luchtvochtigheid etc.
Het is dus de theoretische omschrijving van de seconde die gegeven wordt, inderdaad een practisch onhaalbare situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing