Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het ijs op de wadden is bevroren, is er dan ook nog steeds eb en vloed, en verdwijnt en komt het water onder het ijs dan?

Ik las op onderstaande site dat de waddenzee is bevroren op dit moment, en ik vroeg me af, hoe zit dat met de getijden en de combinatie met ijs? Als het eb is, loop je dan op een zwevende ijsvloer? Of is dit onzin? Hoe zit dat precies, is er dan nog water, is er nog steeds gewoon getijdeninvloed zoals eb en vloed onder het ijs?

http://www.depers.nl/binnenland/629305/Fotogalerij-Winterwadlopen.html

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig pleonasme!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bliets, spijtig dat ik je geen +1 kan geven!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ euh, ff blonde vraag, ... welke zin?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Bevroren ijs"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha ooooh, nou ja ...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

in de waddenzee is er natuurlijk nog gewoon eb en vloed. de ijslaag die op de waddenzee ligt deint gewoon mee met het water.

anders dan bij een sloot zit het ijs niet aan de kant vast zodat hij ook niet kan gaan zweven.

door het deinen van de ijsvloer is de ijslaag wel wat instabieler dan ijs op stilstaand water maar als het genoeg vriest kan je er toch wel op lopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk is het zo, dat bij opkomende vloed het ijs breekt/wordt weggevaagd door het wassende water.
Een laagje ijs op de waddenzee bij eb houdt de getijden niet tegen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is inderdaad nog gewoon eb en vloed. Het kan zijn dat er opgesloten water tussen twee zandbanken is. Dan blijft er gewoon water onder het ijs, maar meer waarschijnlijk is inderdaad de zwevende ijsvloer. Dat is ook de reden dat sluizen worden dichtgezet bij slootjes, juist om dit fenomeen te voorkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding