Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe bereken je de snelheid van een versnelde beweging?

hoe zou je dan aan het einde van die versnelde beweging de snelheid kunnen berekenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

als je de versnelling integreert krijg je de snelheid
als de versnelling constant is geldt voor de eindsnelheid
Ve = Vb + a.t
(Veind is Vbegin + versnelling x tijd)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit het beste, meest eenvoudige antwoord.
De vraagsteller geeft niet aan welke variabelen bekend zijn, en welke er precies onbekend zijn. Dus je kunt er vanuit gaan dat de beginsnelheid en de eindsnelheid, en de duur van de versnelling bekend zijn.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van mij ook + :) Dit is de basisformule waar ik op doorkauw. Of dit nodig is? Ik weet niet wat de vraagsteller exact wil weten :)
Een versnelde beweging? Je bedoelt dus dat er een versnelling aanwezig is die niet 0 is. Hij mag wel constant zijn?
Aangezien we weten dat
s''(t) = a(t) geldt
s(t) = integraal A(t)dt :)
v(t) = A(t)

stel a(t) = C (constant)

v(t) = integraal a(t)dt = Ct + K

Toegevoegd na 15 uur:
Dit is eigenlijk voortgeborduurd uit het eerste antwoord.

Δv/Δt = v'(t) = a(t)
en
Δs/Δt = v(t) = A(t) = s'(t)
etc.

vandaar dat het werkt zoals het doet in mijn antwoord.

Afijn, als je bijvoorbeeld een niet constante versnelling hebt (bijv. sin(t)) dan krijg je bijv.:

v(t) = int sin(t)dt = -cos(t) + C

etc. gewoon een kwestie van integereren.

Houd wel in te gaten dat versnelling (net als snelheid/afstand) een vector is!!! Hier werken we nu alleen met respectievelijke scalars.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De versnelling mag bij deze berekening gerust nul zijn. Je berekening is dan nog steeds correct.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Reddie: maar dan is er geen versnelling :)
Je hebt ook nog de "delta y delen door delta x" functie. Om de snelheid van een bepaald moment moet je een kleine interval nemen (een verschil van 0,001 van de y en de x).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'ook nog' ? Dat zegt Adrie al??

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding