Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Stroom krijg je alleen als er iets op aangesloten is.

Neem een betterij: Als je de plus en de minpool ten opzichte meet, krijg je bij bv een penlite te zien dat er een spanningsverschil van 1.5V is. Echter, tot je er een lampje oid op aan sluit, loopt er geen stroom: Er is geen beweiging van electronen tussen de polen mogelijk (Dat is maar goed ook, anders zou je batterij leeg lopen!)

Hetzelf bij je zonne paneel: Op de twee aansluitpunten staat spanning. Echter, tot je er een gesloten kabelverbinding tussen legt is er geen mogelijkheid voor de electronen om zich van + naar - te bewegen, en is er dus geen stroom mogelijk: 0 A.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je hebt de open circuit spanning gemeten. Daarbij loopt er geen stroom. Probeer een weerstand in het circuit op te nemen. Dan meet je een bepaalde spanning. Volgens de Wet van Ohm moet er dan een stroom aanwezig zijn.

U = R * I
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De spanning is 24 volt, maar als je die meet, dan loopt er een stroom en valt meteen die spanning weg tot wellicht nul... Dus de weerstand van de ampéremeter is zo laag, dat de spanning inzakt tot nul...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vermoed dat je een verkeerde meting hebt verricht. Ook wil ik referen aan de twee eerste antwoorden. Het eerste lijkt mij het meest aannemelijke. Tweede minder. Begrijp niet hoe je het hebt gemeten. De spanning meet je over de + en - polen. Dus moet je voltmeter een hoge impedantie (weerstand) hebben. Anders zou je de zaak kortsluiten. Maar bij de stroommeting (ampere) moet je het circuit onderbreken en op de vrijgekomen gedeeltes je stroom meten. Omdat hier de stroom gemeten wordt moet je Amperemeter een lage impedantie hebben. Dus meet door het circuit en niet op het circuit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding