Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Oh pardon ik zette mijn antwoord perongeluk bij de reacties.

De moleculaire massa van een stof is de massa van 1 molecuul van die stof. Dat zijn de atoommassa's van de atomen waaruit het molekuul is opgebouwd, bijelkaar opgeteld.

De molaire massa van een stof is de massa van een mol van die stof.
Een mol is de hoeveelheid stof van een systeem dat evenveel deeltjes bevat als er atomen zijn in 12 gram koolstof-12.

Het aantal deeltjes in één mol is ongeveer gelijk aan 6,022 14 × 10 tot de macht 23

Oftewel, de molaire massa van een stof is ongeveer 6,02214 x 10 tot de macht 23 keer zo hoog als de moleculaire massa van diezelfde stof
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De molaire massa is de molecuulmassa vermenigvuldigd met het getal van Avogadro (N, of NA, 6.022 *10^23). De molecuulmassa wordt meestal uitgedrukt in 12-den van de massa van een C12 atoom, omdat je anders van die kleine getallen krijgt. Het getal van Avogadro is het aantal atomen in een hoeveelheid van 12 gram 12C-isotoop.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn scheikunde docent zei altijd: molariteit is niets meer dan een "dozijn" =) dus een "dozijn" moleculen. maar dan is het niet 12 in een dozijn, maar zo groot als het getal van Avogadro ( zoals hierboven uitgelegd.)
Molecuulmassa is niets meer dan het gewicht van alle atomen opgeteld van één molecuul
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding