Bestaat er iets om statische ekectriciteit af te voeren zonder dat je daar negatieve gevolgen van hebt?Bijv iets wat je bij je kunt dragen?

In en om mijn huis heb ik erg veel en vaak last van soms behoorlijk heftige ontladingen van statische ekectriciteit.Nu staan er hoogspanningsmasten vlakbij en ook loopt er een spoorlijn dichtbij.Ik denk dat dat erg belangrijk is .

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (5)

ja, daar bestaat iets voor. Ik heb een tijdje als uitzendkracht bij een computerfabrikant gewerkt. Daar moesten wij speciale polsbanden dragen. Ik kon die niet verdragen (allergie) en kreeg toen iets voor om mijn schoenen. Het gaat er om dat je "aardt"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je synthetische vloerbedekking in je huis hebt, is dat de oorzaak van al dat statische gedoe. Andere vloerbedekking plaatsen is dan de oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb overal laminaat liggen
Statische elektriciteit ontstaat met name als isolerende materialen wrijving met elkaar ondervinden. Dat merk je pas als je in aanraking komt met geleidend materiaal, zoals b.v. een deurknop.
Ik weet dat er speciale sleutelhangers voor bestaan, een andere tip is een paperclip aan je veters, zodat die de grond raakt. Maar of het werkt? Even de verwarming aanraken voor je je schoonmoeder een hand geeft kan ook. Dus zorgen dat je met geleidend materiaal in contact staat met de grond.
Verder kun je beter voorkomen zich teveel lading ophoopt in je lijf, door:
- geen synthetische stoffen te dragen (zoals fleece)
- geen rubber zolen (die geleiden slecht)
- zorgen dat de luchtvochtigheid in huis niet te laag is (b.v. een waterbakje aan de verwarming)
- een droge huid voorkomen (smeren): droge huid heeft een hogere weerstand
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er ook wel eens last van gehad, het gaat om een combinatie van vloerbedekking en schoenen en lage luchtvochtigheid. Als je denkt dat je wat lading hebt opgenomen, dan merk je weinig van het schokje als je je knie of elleboog even tegen een geleider drukt (radiator, aanrecht). De oorzaken kun je aanpakken door de verwarming laag te zetten, et tapijt te verwisselen andere schoenen, veel planten, een aquarium met druppelfilter neerzetten etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tip: punaise in de hak van je schoen en een dun koperdraadje van de punaise naar je enkel. Werkt prima, ik ken namelijk zelf het probleem heel goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha doe je dat ook echt? Slimme manier is het wel xD.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep, als het statisch weer is doe ik dat echt. Ik haat die schokken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké,bedankt .Dat ga ik uitproberen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het een erg grappige manier! Maar het lijkt mij dat het nog werkt ook, dus +!