Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de juiste aanduiding (haken) voor een eenheid?

Ik ben gewend [mm] te noteren, maar is dit verplicht? Hoe ligt dit vast en waar? Of is dit de meest gangbare manier van noteren? Of welke is dit? (mm) {mm} ??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Een eenheidsaanduiding hoeft niet tussen haken.
jc54
13 jaar geleden
Ik ben het persoonlijk nooit tegengekomen, het gebruik om eenheden tussen blokhaken (of andere haken) te zetten. Blijkbaar is het in bepaalde vakgebieden wel gebruikelijk, in welke is dat he geval ?

De dimensie van een eenheid wordt wel tussen blokhaken genoteerd volgens de bron.
13 jaar geleden
Ik heb nooit echt een bewijs gevonden, maar wij (ingenieursbureau) gebruiken altijd blokhaken hiervoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt je misschien wel voorstellen dat meeteenheden van het allergrootste belang zijn. Vroeger werden de standaarden bewaard in tempels en bewaakt door de Goden. Later was dit een taak van koningen.

De laatste eeuwen ontdekte men, dat meeteenheden niet gebonden moeten zijn aan een vorst of een land, maar aan de Aarde. En zodoende ontstond het Metrieke Stelsel en in de jaren 1960 het SI wat daarna nog is bijgesteld.

Het BIPM in Frankrijk is het internationale orgaan, waar de besluiten worden genomen. De besluiten worden vervolgens in de wet van alle landen opgenomen.
En dat is nodig, omdat je er zeker van moet kunnen zijn dat een meter ook echt een meter is. Een bedrijf mag daar niet van afwijken.

In Nederland is de IJkwet 1937 vervangen door de Metrologiewet. Nadere details staan in het Meeteenhedenbesluit 2006.
Hierin vind je niets over die haken. In feite behoren die dus niet geschreven te worden.

Ik moet hier bij zeggen, dat meeteenheden een technische zaak lijken. Maar ingewijden weten wel beter: ze zitten zo diep in ons denken en ons gevoel, dat meeteenheden beschouwd moeten worden als cultuur.

Die haken behoren dus tot de cultuur van de ingenieursbureaus.

Het gegeven van cultuur verklaart ook, waarom een archaïsche eenheid als de duim/inch toch (steeds meer) gebruikt wordt. Cultuur is namelijk, dat de mensen achter elkaar aan lopen, zonder dat daarvoor een reden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij tabellen en grafieken worden de eenheden vermeld bij de toelichting. Je schrijft de eenheden gewoon tussen haakjes achter de betreffende grootheid, hetzij langs de grafiekas, hetzij in de bijbehorende toelichting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing