Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is water in de sloot in de winter dunner van structuur dan in de zomermaanden?

Komt dat omdat er meer leven in zit? Het water lijkt voor mijn gevoel dunner, het vibreert, beweegt makkelijker. Lijkt het.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De dichtheid van het water is bij rond de 4 graden het grootst, dus is het water niet dunner in de winter.
Vaak ziet het water er in de zomer er "star' uit, dat komt vooral door de algen die er in groeien, maar ook door eendenkroos en veel andere waterplanten.
De meeste zuurstofplanten, zoals hoornblad en krabbescheer, zinken in het najaar weer richting de bodem.
Hierdoor lijkt het of er ineens meer ruimte gekomen is in de vijver/sloot.
Ook is er in de zomer erg veel dierlijk en plantaardig plankton, dat vooral in de bovenlaag leeft, daardoor lijkt het water ' dikker'.
Nu alles weer in de winterslaap gaat, is het water beweeglijker geworden, het vibreert meer, zoals jij dat ervaart.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beide antwoorden lijken mij duidelijk,vooral het dierlijk en plantaardig plankton geeft mij een bevestiging van mijn gevoel.

Andere antwoorden (1)

Als je het HEEL strikt neemt is het water zelf stroperiger als het kouder is.

De zg viscositeit (dat is een maat voor zeg maar stroperigheid) is hoger bij lagere temperatuur.

Bij water is het verschil met het blote oog echter niet zichtbaar tussen water van 25 graden en water van 5 graden.

Bij wat dikkere vloeistoffen, bijv de stroop die je op je pannenkoek schenkt zie je duidelijk verschil, zet je die even in een pan warm water wordt hij duidelijk dunner, zet je hem in de koelkast komt het er gewoon niet meer uit.

Er zijn nog andere eigenschappen die hier een rol spelen maar simpel gezegd werkt het toch ongeveer zo.

Waarom jij water er "dunner" uit vindt zien is volgens mij omdat er minder in zit, minder alg, minder groen EN omdat er nu vaak meer wind is dus het oppervlak beweegt meer
(Lees meer...)
amigo
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding