Hoe gevaarlijk zijn neocubes tegenover usb sticks e.d.?

Ik wil graag een neocube (tegenwoordig neoclick) kopen, maar mijn moeder vindt het niet goed omdat er op een van de websites van neocubes/neoclicks staat dat je ze niet te dicht in de buurt moet houden van usb sticks, creditcards etc.
Ik snap haar punt en was het er zelf eigenlijk ook niet meer mee eens toen ik dat gelezen had, maar ik vraag me toch wel af hoe groot die afstand nou precies moet zijn eer er schade ontstaat. Is dat 30 cm? of alleen bij aanraken? etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk je moet gewoon normaal met die dingen omgaan, je moeder heeft zeker ook geen lucifers/aanstekers in huis omdat een vlammetje brand kan veroorzaken. USB sticks/HDD's moeten er gewoon tegen kunnen. Creditcards/bankpasjes zijn wel een probleem, althans ik heb op vakantie met een deurmagneetpas al eens een pinpas onklaar gemaakt(zelfde broekzak). Maar het gaat vooral om het besef, ga gewoon niet achter de pc zitten met die dingen. Ook moet de afstand echt klein zijn om beschadiging te veroorzaken.

Het beste antwoord

De Neocube bestaat uit een aantal sterke neodymium magneetkogeltjes.
Zoals alle sterke magneten kunnen ze de informatie op een magneetstrip van een betaalkaart wissen.
De kans daarop is niet zo heel groot, je zou de magneten op minder dan 1 cm over de strip moeten bewegen om dat effect te bereiken.
Invloed op USBsticks is er niet, de informatie op zo'n stick is niet magnetisch vastgelegd.
Als je de Neocube in de buurt van een oude TV of monitor met een beeldbuis brengt dan kunnen de kleuren op het beeld door elkaar raken, maar dat is een tijdelijk effect omdat een beeldbuis in een dergelijk apparaat bij een koude start automatisch gedemagnetiseerd wordt.
Het gevaar valt dus heel erg mee, alleen moedwillig zou je de magneetstrip van een betaalpas wissen, maar de chip die er tegenwoordig op zit blijft gewoon werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De oorzaak ligt in het magnetisme, zoals jij met het trefwoord ook al aangeeft. Echter denk ik niet dat als jij met je neoncube op de bank zit te spelen en je moeder 2 meter verderop achter de computer zit opeens de harde schijf leeg is.

Je moet inderdaad heel dicht bij de computer/usb stick zou moeten komen om het te beinvloeden. Daarnaast zijn die dingen niet heel sterk als ik me niet vergis, wat ook weer scheelt.

Ik denk dat je ze best kunt gebruiken zolang je ze maar niet (langdurig) bij de usb-sticks in de buurt legt.