Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat hebben lichtsnelheid en atomaire deeltjes met tijd te maken?

Toegevoegd na 5 minuten:
Dus waarom zou je kunnen tijdreizen als je sneller gaat dan het licht. Dat zou dus moeten betekenen dat de tijd grotendeels bepaald wordt door het licht. Hoe steekt dit precies in elkaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Stel, jij stijgt op in een raket, en ik sta in m'n achtertuin je uit te zwaaien. Jij kijkt uit je raampje naar mij. Je ziet mij door het feit dat er licht aanwezig is, dat via mij naar jou reflecteert. Als dat licht er niet was, dan zou je mij niet kunnen zien, want dan was het daar te donker voor.

Stel jij gaat langzamer dan de snelheid van het licht. Dan zij je mij gewoon zwaaien, en hopelijk zwaai je dan terug!

Stel je gaat precies even snel als het licht. Dan zie je mij niet zwaaien, maar dan zie je een stilstaand beeld van mij. Je gaat evensnel als het licht dat van mij afstraalt, dus komt er ook geen licht van latere bewegingen, want jij gaat even snel als dat licht.

Stel je gaat sneller dan het licht. Dan zie je mij de andere kant op zwaaien, en dan zie je me daarna achteruit naar binnen lopen. Omdat jij sneller dan het licht gaat, zie jij de lichtstralen die ik eerder had verzonden, en omdat je sneller dan die lichtstralen gaat zie je daarna de lichtstralen die ik daar weer voor had verzonden. Daarom ga ik achteruit.

(In het echt werkt dit natuurlijk niet. Als je met lichtsnelheid zou vertrekken, zou je mij al na enkele nanoseconden niet meer kunnen zien, misschien dat je de aarde in tegenovergestelde richting zou zien draaien, maar dat weet ik niet zeker)

Ik hoop zo je vraag een beetje te hebben beantwoordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De snelheid waarmee de tijd verloopt, wordt (onder andere) bepaald door je snelheid.

Stel dat jij in een raket zit, onderweg van Venus naar Mars. Je komt met grote snelheid langs de aarde vliegen. Ik kijk vanaf de aarde naar jou.

Als jij maar snel genoeg vliegt, zie ik dat jouw klokken langzamer lopen. Dat ligt niet aan de klokken, dat ligt aan de tijd: jouw tijd loopt langzamer dan de mijne.

Dit verschijnsel wordt tijddilatatie genoemd - zie de Bron hieronder voor uitleg.

Hoe sneller jouw raket is, hoe langzamer jouw tijd loopt.

Als jouw raket de lichtsnelheid zou bereiken, zou ik zien dat jouw tijd stilstaat.

Doorredenerend zou dat betekenen, dat jouw tijd achteruit zou gaan lopen wanneer je sneller zou gaan dan de lichtsnelheid.
Cryofiel
13 jaar geleden
Tijd en snelheid hebben met elkaar te maken dat snelheid maal tijd afstand is. In principe staan deze twee grootheden los van elkaar. En zo zijn ze in de natuurkunde (gebaseerd op de wetten van Newton) altijd behandeld.
Toen Einstein ging nadenken over dingen die gebeuren wanneer deeltjes de lichtsnelheid benaderen formuleerde hij zijn relativiteitstheorie.
Hij kon kiezen:
1) Of we houden snelheid en tijd gescheiden en de hele natuurkunde volgens Newton gaan we niet meer gebruiken.
2) Of snelheid en tijd maken we afhankelijke grootheden om ons zoveel mogelijk aan te passen aan de klassieke natuurkunde volgens Newton
Hij koos het laatste. U mag anders kiezen.
Hij heeft het allemaal heel toegankelijk beschreven in zijn boek: Mijn Theorie.
Gezien de vragen die u stelt een aanrader boor u.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lichtsnelheid heeft niets te maken met atomaire deeltjes. Licht zijn golven. Golven zijn trillingen. Van moleculen of atomen die op hun plaats blijven.

Tijdreizen in het verleden is niet mogelijk. Tijdreizen in de toekomst is voor de mens onhaalbaar.

Tijd is een 'man-made' constructie. Het moet dan ook periodiek worden bijgesteld (op de klokken).

De lichtsnelheid meten (of welke snelheid dan ook) kan alleen 'van buitenaf'. Dit betekent dat de afstand waarover men beweegt met lichtsnelheid in het zicht moet blijven. En zo een grote afstand zie ik een mens of machine nog niet beschouwen. Of in de toekomst dit kan betwijfel ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing