Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat een wiel bij een bepaald toerental lijkt alsof het in tegengestelde richting op draait?

None

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

als je op tv of op je computer bijv. een velg met vier spaken (op "twaalf uur", "drie uur", "zes uur" en "negen uur") ziet ronddraaien, dan ligt het aan de frequentie van het scherm, welke richting de velg op lijkt te draaien.

Stel je hebt een 5o Herz scherm, dan flitst het scherm dus 50 keer per seconde.
Als in de tijd tussen twee flitsen, de velg precies een kwart rondje draait, dan is de eerste spaak ("twaalf uur") dus op de plaats van de tweede spaak terechtgekomen ("drie uur"). Dan lijkt het dus alsof de velg stilstaat.
Wanneer de eerste velg net een beetje minder dan een kwart draait, dan is de eerste spaak net niet op de plaats van de tweede spaak, en lijkt het dus alsof de velg terugdraait.

Het is dus afhankelijk van de snelheid van de velg en van de frequentie van het scherm, hoe je de velg ziet draaien.

Wanneer je op tv een computerscherm (of een andere tv) ziet, flitst deze ook bijna altijd. Dat komt ook doordat de camera die het opneemt niet op hetzelfde moment "flitst" als het beeldscherm dat je ziet.

Dit was altijd mijn eigen verklaring voor het verschijnsel. Ik heb er eigenlijk nooit op gelet of het in het echt (dus niet via een beeldscherm) ook voorkomt dat een velg terug lijkt te draaien.

en in het echt komt dat ook voor, en dat komt omdat onze hersenen niet snel genoeg zijn, hebben ze mij verteld in technopolis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat komt door het stroboscopische effect - zie de Bron hieronder.

Het plaatje laat het effect zien. Links zie je een draaiende wijzer. Rechts zie je hoe de wijzer de andere kant op lijkt te draaien. Dat komt puur door op het juiste moment een lamp aan te zetten.

Toegevoegd na 4 minuten:

Je ziet dit effect dus alleen maar als er sprake is van een knipperende lichtbron.

Bij een film of de televisie is dat het aantal beeldjes per seconde dat wordt opgenomen (ik geloof dat dat 25 beeldjes per seconde is).

Ook in het echt kun je het effect soms zien. Bijvoorbeeld 's nachts als er straatverlichting is die met neonbuizen werkt. Die straatverlichting knippert ook. Al is de knippering zo snel dat je oog er niets van ziet, het stroboscopische effect is er nog steeds.

Ik heb het effect ook eens gezien bij het wiel van een klein vliegtuigje waarin ik zat, tijdens het taxiën. Dat was overdag, met felle zon.

Ik vroeg me af hoe dat kon - want er knipperde niets. Tot ik me bedacht dat het een propellervliegtuig was, en dat de schaduw van de propeller toevallig precies op het wiel viel. De propeller zorgde ervoor dat het zonlicht heel snel "knipperde" op het wiel, en dat leverde het stroboscopische effect dat ik zag, waardoor het wiel achteruit leek te draaien terwijl we vooruit taxiden.

Cryofiel
13 jaar geleden
Onze ogen kunnen maar een bepaald aantal beeldjes per sec. zien.
Zit je onder het max. dan zie je het wiel vooruit gaan, zijn het er meer dan het max. dan zie je het eerstvolgende beeldje geen klein stukje vooruit, maar een klein stukje terug gaan, dus achteruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing