Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe bereken ik de weerstandswaarde als ik een dompelaar van 400W aansluit op een nederlands stopcontact (230V)? de weerstand is in serie opgenomen.

De stroomsterkte er weerstand van de dompelaar kan ik wel berekenen, maar hier km ik niet uit... :(

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Dompelaar --> 400W
stroom --> 230V

P= U*I
Dus vermogen = spanning * stroomsterkte
Je hebt P en U
Dus I = P/u
I=400/230=1,7391A

Als je I en P hebt kan je de weerstand berekenen met de volgende formule.
P= I^2*R
vermogen= stroomsterkte^2 * de weerstand

Dit moet dus ook weer omgeschreven worden
dan krijg je
R=P/I^2
Dus
R=400/1,7391^2=132.25ohm
Maar je moet op de significantie letten
Dus de weerstand = 132 ohm
(ik weet alleen ohmteken niet op computer)

Toegevoegd na 1 minuut:
Als dit niet is wat je moest weten moet je je vraag even uitbreiden ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We gaan 2 bekende formules combineren:
U=IxR of herschreven: I=U/R
P=UxI

Door in de laatste formule I te vervangen door U/R krijg je:
P=UxU/R of P=U^2/R

Het vermogen en de spanning zijn bekend, R is de enige onbekende.
R=U^2/P
R=230^2/400=132,25ohm
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit eerdere antwoorden blijkt dat het ongeveer 130 Ohm is.
Maar nu komen de wat lastige dingen.
De weerstand in je dompelaar is afhankelijk van de temperatuur.
Dat betekent dat je -als je de weerstand met een ohmmeter zou meten, een lagere waarde dan die 130 Ohm vind en daar hoef je niet van te schrikken.
Dan is het de vraag op welke spanning de dompelaar exact 400 Watt afgeeft.
Tegenwoordig zwabbert de spanning ergens tussen de 210 en 253 vAC. Dat heeft dus een flink effect op de warmteafgifte van je dompelaar.
Voor echte metingen is dus een spanningsstabilisator nodig.

Toegevoegd na 2 dagen:
Als je de weerstand van de dompelaar meet met een Ohmmeter (of universeelmeter in de weerstandmetingstand) is de dompelaar koud en is de gemeten weerstand flink lager dan de weerstand die de dompelaar krijgt op bedrijfstemperatuur.

Hoeveel lager is afhankelijk van de temperatuurcoëfficiënt van het weerstandsdraad in het verwarmingselement.

Zo is de weerstand van een gloeilamp een heel stuk lager dan wanneer de draad gloeit.

IJzerdraad is nog extremer, daar stijgt boven een bepaalde temperatuur de stroom niet meer bij spanningsverhoging en is het dus een stroombegrenzer, deze werd daar dan ook voor gebruikt (in een atmosfeer van waterstofgas) en was daarmee de eerste VDR (Voltage Depending Resistor)

Nu zal de dompelaar draad bevatten wat niet snel oxideert maar -op oa. constantaan na- hebben vrijwel alle metalen de neiging om bij hitte fors meer weerstand te krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding