Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Nee, met gewone lucifers is dat niet mogelijk. Wel met speciale lucifers.

Toegevoegd na 5 minuten:
Lucifers met een mengsel van
kaliumchloraat, antimoonsulfide en stijfsel aangebracht op een kartonnetje kunnen ontbranden als je deze langs schuurpapier strijkt. Lucifers die witte fosfor, zwavel, kaliumchloraat en gom bevatten ontbranden al als je deze langs je schoenschool wrijft.

Omdat zowel de productie van deze lucifers onveilig is als de ontbranding zijn er veiligheidslucifers bedacht. Deze bestaan uit kaliumchloraat die door wrijving op een speciaal geprepareerd vlak tot ontbranding gebracht worden. Dat ontbrandings vlak is het bruine laagje op een doosje lucifers.

Deze lucifers zullen niet ontbranden als je deze langs de muur wrijft.

Toegevoegd na 7 minuten:
In 2009 is er een mooi werkje uitgebracht over de Sallandse luciferfabriek. Hierin staat de geschiedenis van de (productie van) lucifer beschreven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als je genoeg wrijving hebt wel. Maar doe het niet te ruw, anders breekt je lucifer :-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met gewone lucifers kan dit niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ som: Met heel veel moeite kan het lukken, snel over een glazen plaat strijken geeft soms net genoeg warmte om de kop te laten ontbranden.
Zelf geprobeerd, het werkt.
Ik heb het vaak genoeg geprobeert met gewone lucifers, maar het lukte niet. Er bestaan wel speciale lucifers die je bijvoorbeeld langs een stoeptegel kan halen om hem aan te krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een min voor dit correcte antwoord??????
Correctie plus ook al staat er niet bij welke soort lucifers dat zijn (fosfor houdend in de koppen.)
Vroeger tot het einde van de 19e eeuw kno dit wel want toen waren er zelfontbrandende lucifers, maar omdat die zo snel bij het kleinste stootje al in brand vlogen werden die niet meer gebruikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onterechte min. , correctie +
Ja, dat is mogelijk. Er was een periode dat de kop van lucifers een onmiddellijk-brandbare stof bevatte, zodra er door wrijving warmte ontstond.
Dit was behoorlijk brandgevaarlijk. Tegenwoordig, al zolang ik weet, ontbrandt een lucifer uitsluitend door ander vuur of door langs de vlakken van het luciferdoosje te strijken. Ik zoek het even op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de US worden nog steeds lucifers verkocht met een hoog zwavelgehalte, deze ontbranden bij een lage wrijving.

Deze lucifers zijn al geruime tijd in Nederland verboden vanwege de mogelijkheid tot spontane ontbranding.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan. Maar alleen met waslucifers. Die kan je nog steeds kopen bij feestshops. Je kan deze lucifers ook het steeltje uitrafelen, en deze over de luciferkop vouwen, als je hem dan afstrijkt krijg je een "rookbommetje".

Je kan ze tot ontbranding brengen door ze door over ieder ruw voorwerp te strijken, dus ook langs een muur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, ik ook, daarom wist ik het antwoord op de vraag. Vroeg me alleen af of ze nog bestonden, even googlen en ja dus.
Werden ook verkocht als "cowboy lucifers"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toverlucifers :)
In nederland waren er , toen ik kind was, nog van deze luciferst te koop. Ontbranden ging met een fosfor mengsel wat bij aanraking met lucht ontbrandt. Je schraapt dus het beschermlaagje rond deze kop tegen de muur eraf waarna de kop gaat branden. Deze zijn in europa verboden nadat er teveel ongelukken mee gebeurden. Heb je ze in je broekzak en schuren ze een beetje tegen elkaar dan gaan ze ook in je zak af met ernstige brandwonden tot gevolg (zeker als je polyester kleding aan had). Daarom (daarna) zijn er dus luciferdoosjes gemaakt als ontsteking voor de koppen van lucifers. De fosfor aan de ruwe kant van het doosje kwam vrij waar je de nog steeds makkelijk brandbare, maar niet meer zelfontbrandende kop van de lucifer langs haalde. Inmiddels zijn er ook andere mengsels. Zie verder de reactie van som over de samenstelling van zelfontbrandende lucifers.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn niet verboden. Zie mijn antwoord hierboven.
Echter ze mogen niet als reguliere lucifers verkocht worden, maar alleen onder de vuurwerkwetgeving, het zogenaamde fop- en schertsvuurwerk (net zoals trektouwtjes en knalerwten), het hele jaar door verkocht worden. Dus verboden zijn ze echt niet.
Dit soort lucifers zijn nog steeds te koop in campingwinkels dus waarin ze ook tentjes verkopen, alsook botenaccesoirewinkels. Er hangt meestal een bordje bij dat deze lucifers ook branden willen in een regenbui, of als ze onverhoopt nat zijn geworden en ze zitten altijd in mijn gereedschaptas voor het gassoldeerboutje want een regenbui is niet leuk met een open gereedschaptas.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image