Stilhangende kogel (vervolg) Deze vraag is eerder gesteld en er is een antwoord gekozen. Maar is het gekozen antwoord juist. Ik denk van niet.?
Om te beginnen wil ik een andere vragen stellen, waarvan het antwoord bekend is:
Ik laat een kogel van de top van de mast van een zeer snel varend schip vallen. Waar komt die kogel dan terecht?
Antwoord: de kogel 2 valt op het dek naast de mast. Ook als je een kogel vanuit een geweer op een vliegtuig naarboven schiet komt die kogel weer terug op het vliegtuig zelf
Wat leren wij hieruit? De kogel heeft in ieder geval een horizontale snelheidcomponent, zonder versnelling.
Een kogel vanuit een vliegtuig achterwaards afgeschoten, zonder versnelling (gaf de originele vrager aan) met een snelheid gelijk aan die van het vliegtuig heeft dus een snelheid 0 ten opzichte van de grond en blijft dus stilstaan en zal loodrecht naar de aarde vallen onder invloed van de zwaartekracht. Niks parabolische baan.
Hoe je je moet voorstellen en kogel zonder versnelling af te schieten, kan ik mij overigens niet voorstellen. Daarmee heeft het gekozen antwoord geen rekening gehouden.
Iemand hiet niet mee eens? Waarom niet?
Kijk eens op het eerste filmpje op deze pagina: http://openlearn.open.ac.uk/mod/resource/view.php?id=245527
@Lamlul: er is niets in een formule te zetten, want dan ga je uit van de oplossing
@Jeroen Het filmpje bewijst het tegendeel.
Ook Gallileo besteedt aan deze problemen veel aandacht in zijn Dialogen.
Het probleem van deze vraag is niet zo zeer de complexiteit, maar het feit dat tegen de intuitie ingaat. Aristoteles zou het compleet met iedereen met iets van natuurkunde in de opleiding oneens zijn. De vraag is overigens niet duidelijk gestel voor iedereen. Sommige beanteoorden de vraag zoals ook ik denk dat het is, maar zeggen toch nee op de vraag.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.