Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Nemen het aantal decibellen af in een open ruimte t.o.v. een kleine ruimte?

Ik heb in mijn studentenwoning een Logitech Z5500, die 505 watt produceert (1000 watt peak-out). Als ik hem hier meet met mijn iPhone, op 4 meter afstand, kom ik uit op ongeveer 90 decibel. Nu is mijn studentenwoning behoorlijk klein. Wanneer ik deze zelfde installatie buiten plaats, en ik sta op dezelfde afstand, en het volume is niet aangeraakt, meet ik dan nog steeds 90 decibel? En hoe neemt het geluid af in de open ruimte, wanneer ik i.p.v. 4 meter, op 8 meter afstand sta? Er vanuit gaande dat de open ruimte ook echt helemaal open is zonder obstakels (bijv. op een weiland). Hoe kan ik dit zien en waar hangt het allemaal vanaf?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je tweede vraag kan ik vast beantwoorden. Geluid neemt af volgens de kwadrantenwet: als jij twee keer zover weg gaat staan, neemt het geluid viermaal in sterkte af. Als het geluid viermaal in sterkte is afgenomen, meet jij 6 dB minder. Op een afstand van 8 meter zou je dus ongeveer 84 dB moeten meten.

Toegevoegd na 13 minuten:
Nadere uitleg:

Het is een feit dat als jij twee keer zover weg gaat staan, het geluid viermaal in sterkte afneemt. Dit is onderzocht door hele slimme natuurkundigen en moet je aannemen. Dus: als jij eerst op 4 meter stond, en je gaat vervolgens op 8 meter staan, hoor jij viermaal zo weinig van het geluid.

Dan nu een lastig punt, decibellen:
Een decibel is geen eenheid, maar een logaritmische schaal.
Dit betekent dat een toename van 10 dB een versterking van het geluid met factor 10 is. Een toename van 20 dB is een versterking van het geluid met factor 100. Als een geluidsbron dus opgeschroeft wordt van 50 dB naar 70 dB, is de geluidsintensiteit 100 maal zo hoog.

Mijn uitspraak dat het aantal decibellen afneemt met 6 bij een vier maal zo lage geluidsintensiteit, is te verklaren met een klein rekensommetje:

10 x log(4) = 6.02

De vier staat hier dus voor een vier maal zo lage geluidsintensiteit, en het antwoord duidt de vermindering van het aantal decibellen aan.

Toegevoegd na 27 minuten:
Bovenstaande situatie is echter wel een theoretische benadering. Wat ik beschreef is alleen voor 100% nauwkeurig als jouw installatie ergens in de lucht zweeft en er geen weerkaatsing optreedt, de zogenaamde 'vrije veld'- situatie.

Op jouw kamer vindt uiteraard wel weerkaatsing plaats. De bron (in dit geval de geluidsinstallatie) produceert geluid. Gevolg is dat de geluidssterkte in de ruimte steeds verder toeneemt, omdat de bron steeds energie aan de ruimte toevoert. Jouw wanden, plafond en vloer weerkaatsen uiteraard niet voor 100%, waardoor er voortdurend energie uit de ruimte zal verdwijnen. Het gevolg is een evenwichtssituatie, waarin het geluid op een bepaald niveau blijft.

Het geluid dat jij in je kamer hoort is het geluid dat direct uit jouw geluidsinstallatie komt, plus het zogenoemde indirecte geluid, het geluid dat veroorzaakt wordt door weerkaatsing. Dit betekent dat het geluid in jouw kamer harder is dan wanneer je in een open veld zou staan.

Met een formule kun je ook berekenen hoeveel harder dit is. Dit is wel weer een stapje verder. Mocht je daar behoefte aan hebben wil ik best.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing