Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als één worst in de magnetron 45 seconden moet op 600 watt, hoe lang moeten dan twee worsten?

Is er een vuistregel voor vermenigvuldigen van de magnetrontijd?

(twee worsten tegelijkertijd, grapjassen ;))

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ik heb vroeger veel gekookt in de magnetron en in mijn kookboek staat dat de tijd dan verdubbeld wordt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het idee erachter is dat het koken van 2 liter water ongeveer 2 keer zo veel tijd kost als het koken van 1 liter water. De magnetron doet ook niets anders dan water verwarmen!

Maar in het kookboek ( Het kookboek voor de magnetron van Ria Holleman en Anneke Kleijn) staat ook dat kleine porties beter werken dan grote.

Dus afzonderlijk verwarmen werkt vaak veel beter. En je kunt niet ongestraft blijven verdubbelen. Het in één keer opwarmen van 4 worsten en de tijd verviervoudigen kan er voor zorgen dat de ene worst te gaar wordt en de andere niet. Niet alle straling wordt namelijk altijd goed verdeeld in een magnetron.

Toegevoegd na 2 uur:
Voor kleine dubbele hoeveelheden en korte tijden zou ik het gewoon verdubbelen.

Bij langere tijden (> 2 min) zou je kunnen beginnen met de tijd 1,5 keer te nemen voor een dubbele portie en dan kijken of het gaar/heet is. Je kunt daarna altijd nog een keer doorverwarmen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dit kan ik alleen uit eigen ervaring erover zeggen. Niet verdubbelen van de tijd. maar eerder de helft van de tijd erbij optellen. Dat is toch altijd wikken en wegen bij magnetrons.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij is in de magnetron overal evenveel energie (straling) Op plaatsen waar geen voedsel ligt is dat dan verloren energie. Dus of je nou 1 of 2 worsten erin legt, maakt het niet uit wat opwarmtijd betreft...
Het is immers ook niet zo dat als er 1 radio op een zender staat afgestemd het minder power kost voor de zender dan dat er 10.000 op afgestemd staan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je 't _exact_ wil weten, komt daar uitgebreide wiskunde bij kijken die bij elke magnetron weer anders is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, die moet dan inderdaad - vuistregel- 2 x 45 seconden.
In de magnetron verwarm je een bepaalde eenheid per tijd. Verdubbelt de hoeveelheid, dan verdubbelt ook de tijd. Twee aardappels twee minuten, acht aardappels 8 minuten (kleine aardappeltjes dan he ?

Dat betekent ook dat het op een gegeven moment sneller en makkelijker kan zijn om iets op het gas te verwarmen ; dat gaat op een heel andere manier. Een liter water koken op het gas is - zeker met het deksel op de pan- zo gebeurd. Maar een liter water koken in de magnetron duurt een eeuwigheid, waardoor je zeer beslist geen tijdwinst meer hebt. Daarom maken we dingen die beter en sneller op het vuur gaan in de regel niet in de magnetron ; denk aan pasta bijvoorbeeld. Aardappels en groente kan wel weer goed, mits je maar heel weinig water toevoegd. Het water in de groente zelf is bijna voldoende. Aardappels kun je zelfs zonder water gewoon in de schil heel lekker en snel poffen ; ongeveer 7-8 minuten op een halve kilo kleine aardappels. Bij 600 watt wel iets langer natuurlijk ; da's een vrij laag vermogen.

Je kunt het ook gewoon uitproberen trouwens : doe maar twee worsten 45 seconden ; dan zijn ze naar alle waarschijnlijkheid beiden lauw. Nog eens 45 seconden, en ze zouden klaar moeten zijn.

Ik hoop wel dat het rookworst is trouwens - verse worst lijkt me lekkerder uit de pan of gril.....

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens is het niet helemaal 1 op 1 ; als de hoeveelheid echt signifikant groter of kleiner is, wordt de relatieve tijd wel heel ietsjes korter omdat het al warme voedsel het overige voedsel een beetje gaat meeverwarmen ; 10 worsten 10 x 45 seconden zal vrijwel zeker te lang zijn. Naast de magnetronwerking zelf komt er dan namelijk stralingswarmte bij van het overige voedsel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo'n goed antwoord, en dan nog geen enkel plusje? Bij deze van mij je eerste plusje voor dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoei, dan had ik met mijn 80 s al rokende worsten geproduceerd.
Misschien is onderstaande link een goede leidraad?

Een gerecht in een magnetron "eet"de energie die afgegeven wordt. Dus de twee worsten willen allebij van de afgegeven 600 Watt "eten" ze krijgen dus ieder maar de helft, met het gevolg dat ze beiden maar half gaar of niet goed warm zijn in 45 seconden.Dus....90 seconden heeft meer resultaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Na alle deskundologen te hebben gehoord kan er m.i maar n1 conclusie zijn.Meten is weten of te wel stop er eerst 1 worst in,daarna 2 !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
suus wilde slechts twee worsten. Van jou moet ze er nu drie eten. ;-)
Mijn vuistregel is: keer twee en dan een beetje minder.

In dit geval: 80 seconden, dan kijken hoe heet/gaar ze zijn.

Het hangt van de vorm van het voedsel af of je dan precies goed zit, iets te kort, of veel te kort. Daar kom je alleen achter door het te proberen.

In dit geval zou ik dus 80 s doen. Dan kijken. Net niet goed, dan steeds 10 s (eventueel 5 s) erbij. Nog lang niet goed, dan 20 s of 30 s erbij.

Iteratief, heet dat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image