Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is het onjuist om te zeggen dat je glucose "verbrand" ?

Ik dacht omdat bij verbranding O2 bij moet. maar hier niet. ik weet het alleen niet zeker. kan iemand verder uitleggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
694
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij ademhaalt doe jij dat om zuurstof uit de lucht op te nemen en afvalstoffen uit je lichaam te verwijderen. Dit zuurstof is nodig voor de verbranding (van glucose) in de cellen.
Bij verbranding denk jij misschien aan hoge temperaturen en aan vlammen - een vlam is echter een sterk verhit gas en voor de verbranding in het lichaam is niet eens een hete temperatuur nodig. - Ons lichaam maakt namelijk biologische katalysatoren, ook wel enzymen genoemd aan. Deze katalysatoren zorgen ervoor dat de reacties in het lichaam eerder, sneller, bij een lagere temperatuur verlopen - namelijk bij de lichaamstemperatuur.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

je verbrand het niet, je zet het om in andere dingen :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dát klopt niet helemaal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet met een vlam natuurlijk maar het verbrand wel degelijk bij 38 grade, door de enzymen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weetik :P maar glucose word omgezet ik 2 andere stoffen waarbij 1 verbrand word en de andere opgeslagen :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de citroenzuurcyclus beschouwt als één reactieketen, met glucose als brandstof, dan is er wel degelijk sprake van oxidatie
het proces dat glucose in je lichaam oxideert, waarbij energie vrijkomt, wordt ook wel verbranden genoemd. Het is dus niet onjuist. Het is echter ook mogelijk energie te verkrijgen uit glucose als er te weinig zuurstof bij komt, dat heet anaerobe verbranding. Als dat gebeurt in je spieren, zullen de spieren "verzuren". Anaerobe verbranding levert per molecule glucose minder energie op, dus is het voor het lichaam gunstiger om te zorgen voor voldoende zuurstof. Door training bewerkstellig je dat er meer zuurstof naar je spieren gaat,e en er dus minder verzuring optreedt!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De citroenzuurcyclus is de belangrijkste aerobe reactieketen in ons lichaam waarbij energie wordt gewonnen uit glucose, met behulp van zuurstof (en een aantal enzymen). Ookal is in de eerste stap van deze reactieketen geen zuurstof nodig, is het dus m.i. niet helemaal incorrect.

In de bron staat de citroenzuurcyclus helemaal uitgelegd, al heb ik geen zin om hem zelf helemaal te lezen want dat doet me denken aan de meest vreselijke studeersessie voor een tentamen ooit :P

Een andere reactieketen met glucose als startpunt is glycolyse. Deze is anaeroob en heeft dus geen zuurstof nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding