Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Onlangs zag ik een witte wolk met aan het uiteinde een klein stuk gekleurd, net als een regenboog, hoe kan dit?

Ik begrijp dat het iets te maken zal hebben met de zon die op de wolk schijnt die uit water bestaat dus reflecteert in kleuren maar waarom zien we dit dan zo weinig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Indien er hogere sluierbewolking is,kan er soms zonlicht door de ijskristalletjes van de sluierbewolking schijnen, met als resultaat een halo.
Er bestaan verschillende soorten halo's die allemaal een andere naam hebben

Toegevoegd na 3 minuten:
Op de foto een halo die ik vorig jaar gefotografeerd heb, die uitzonderlijk mooi van kleur was, heel vaak zie je alleen maar een lichte vlek in de wolken met een kleurtje er aan, vaak links en rechts van de zon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Regenboogkleuren ontstaan door de prismawerking van waterdruppels, waardoor het kleurenpalet van (zon-)licht uitwaaiert. Om vanaf de aarde zichtbaar te zijn moet de hoek van het licht op die waterdruppels wel precies kloppen. Wanneer het regent, hebben we een relatief grote afstand (van de wolk tot en met het aardoppervlak). De kans dat de juist hoek gemaakt wordt is daardoor veel groter dan bij een wolk allen. De druppels binnen die wolk zijn immers nog niet zwaar genoeg om te vallen. Dat is gelijk de tweede reden dat een regenboogwolk weinig voorkomt. De waterdichtheid en grootte van de druppels moet hoog genoeg zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing