Dat kan je met een gerust hart doen. Want er gebeurd namelijk helemaal niets.

En zelfs bij vloeibare benzine niet. Nee, echt niet. Stel je plaatst een onsteker onder in een emmer, je giet de benzine in die emmer dat die onsteker helemaal ondergedompeld is.
Je onsteekt hem --> Er ontbrandt helemaal niets.

Bij benzine brandt namelijk de damp afkomstig van de benzine en niet de vloeistof. De benzine moet dus verdampen, en dat gaat al bij hele lage temperaturen.
Daarom is benzine zeer licht ontvlambaar.

Als je benzine weet te bevriezen, zullen er gezien de extreem lage temperatuur, (zo uit het hoofd dacht ik dat het smeltpunt van benzine -150 celcius is, dus je moet het kouder dan dat zien te krijgen) geen verdampingen plaats vinden, dus ook niet te verbranden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Benzine kan je wel bevriezen, maar dan kan je het niet aansteken. Net zoals alle brandbare stoffen, moet je het eerst op een ontbrandingstemperatuur brengen. En de temeratuur waarop benzine ontbrandt is wat hoger dan die waarop het stolt.