Veel is al aangegeven, metaal mag onder speciale omstandigheden wel in de magnetron.

Wat naast het reeds genoemde NIET mag.

Alle geleidende producten die een wikkeling (of meerdere) vormen.

Ook als de einden van de wikkeling NIET gesloten is , mag het NIET in de magnetron.

Er ontstaat per wikkeling een hoogfrequente hoogspanning van meer dan 1 KVAC, welke uitermate gevaarlijk is.

Ook de magnetronbuis zelf kan soms slecht met belastingen om gaan, als hij een "kortsluiting "voelt of zijn enenrgie juist niet kwijt kan (lege magnetron)
kan de buis het snel begeven.

Mede daarom is het vergulde ringetje of zilveren bandje op bord, glas of ander keramisch voiorwerp zo gevaarlijk.

Eerst gaat dat gloeien, er verbrand dan een deel en vervolgens ontstaat er een vlamboog die de opening in het bandje overbrugt.

Een groot deel van het tptale vermogen geeft dan een vlamboog van vele duizenden graden celsius en dit geeft
brand, breuk en /of andere ellende.

Toegevoegd na 13 minuten:
Ijzer zelf is niet gevaarlijker of minder gevaarlijk dan andere metalen (bovenstaande in acht genomen).
De frequentie die rond de 2.45GHz. ligt maakt geen gebruik van ferromagnetische eigenschappen , die houdt boven de pakweg 50 KHz al op, de elementaire magneetdeeltjes (atomen) kunnen niet snel genoeg van stand veranderen om het tempo van de magnetron bij te houden.
Aluminium op zich heeft het nadeel dat het een heel goede geleider is (na zilver en koper) maar een veel lager smeltpunt heeft en zeer heftig reageert met zuurstof.

Het is beslist NIET mijn bedoeling mensen aan te zetten magnetrons als speelgoed te gebruiken.

Bij juist gebruik zijn ze ongevaarlijk, met het lepeltje in het glas water om kookpuntvertraging te voorkomen.

Bij verkeerd gebruik is een magnetron echt levensgevaarlijk, lees daarom de gebruiksaanwijzing goed.

Als je beseft dat de magnetron pakweg 2-3KV 0.5A krijgt
kun je beseffen dat de stroom alleen al 10X dodelijk is.

Haal om diezelfde reden NOOIT een magnetron uit elkaar,
hij zit vol met uiterst gevaarlijke onderdelen en is om die reden ook haast niet open te krijgen.

Waarom dit verhaal, de magnetron is oorzaak van veel ernstig leed door verkeerd gebruik.

Als de magnetron gevallen is, gebruik hem dan NIET meer.
Als er straling lekt door vervorming van de behuizing of deur (kapot glas), dan kan de magnetron in seconden je ogen definitief kapot maken , naast ander ernstig letsel en brand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

alles waar ijzer in zit mag niet. Ook geen servies met een blauw randje. In blauw aardewerk zit ook ijzer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Steek in geen geval voorwerpen in de microgolfoven die metaal bevatten. De metalen onderdelen weerkaatsen de straling en zo kan het stralingselement oververhit raken als het te veel gereflecteerde straling terug ontvangt. Rond het metalen voorwerp kunnen vonken optreden en dan ontstaan er metaaldampen die op het eten neerslaan. Er zijn speciale metalen verpakkingen die wel geschikt zijn voor in de microgolf. Lees dus eerst aandachtig de verpakking van een maaltijd voor je hem in de microgolf plaatst.

Probeer zeker nooit iets in olie te bakken met je magnetron, het toestel kan de temperatuur van de olie niet controleren en die vliegt gewoon in brand. Andere ‘risicofactoren’ zijn: voedsel met een schil, bijvoorbeeld aardappelen, appels en worsten. Deze exploderen namelijk in een microgolf. Om dit te voorkomen moet je ze eerst doorprikken. Ook eieren die nog in de schaal zitten, zijn een gevaar voor je magnetron, ook zij ontploffen in de microgolf. Daarvoor haal je best een geschikte eierkoker in huis.
fremar
12 jaar geleden
Heel raar, maar bij de handleiding van onze magnetron staat uitdrukelijk vermeld dat we een lepeltje in de vloeistof moeten steken bij het opwarmen van b.v. chocolademelk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan wel, anders krijg je misschien superverhitte chocomel. Het lijkt alsof er niks aan de hand is maar als je er iets mee doet kookt het opeens.http://en.wikipedia.org/wiki/Superheating
Amadea
12 jaar geleden
Dat moet dan toch zeker een plastic lepeltje zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plastic lepeltje geleidt geen warmte, het moet wel degelijk een metalen lepeltje zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, het moet een metalen lepeltje zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb speciale glazen staafjes daarvoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaat het lepeltje dan mee de magnetron in of begrijp ik het dan verkeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, een gewoon metalen koffielepeltje gaat in het glas en zo de magnetron in
Metaal in de magnetron is niet altijd ongewenst of gevaarlijk.
Als je een glas water wilt verwarmen is het zelfs raadzaam om een lepeltje in het glas te zetten zodat de warmte die in bepaalde plekken van de vloeistof ontstaat door geleiding beter door het hele glas te verdelen.
Je moet wel een lepeltje kiezen met niet àl te scherpe hoekjes, omdat daar vonkvorming zou kunnen ontstaan.
Ook kan je bij kippepootjes het dunste deel afschermen met een klein stukje aluminiumfolie zodat dat deel niet geheel uitgedroogd is voordat de dikkere delen gaar zijn.
Metaal in de magnetron kan dus echt, tenslotte is de hele binnenzijde van een magnetron van metaal en ook het rekje waar je een tweede schotel op kan zetten is van metaal.
Wel scherpe punten of hoeken vermijden i.v.m. vonkoverslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan nog niet plussen, maar dit klopt! Als toevoeging, het metaal moet altijd minder zijn dan hetgeen je op wilt warmen. Dus een lepeltje in een glas drinken is geen probleem. Op mijn werk zet ik de pap altijd met lepel en al in de magnetron, dit omdat de warmte dan beter verdeeld wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan doe ik het :) +1
Alle soorten metalen zoals goud zilver ijzer aluminiumfolie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige kopjes zijn versierd met een gouden streep rondom. Dat is dan een metalen ring. In de magnetron wordt in die ring stroom opgewekt en wordt die ring heet. Hij kan doorsmelten met een knal.

Het rooster waar je pizza's op bakt is van metaal. Dus metaal kan op zich gerust in de magnetron. Maar het is de vorm ervan, die van belang is. Zie het kopje boven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een pizza bak je niet in de magnetron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha ha. Ja en nee. Ik heb een combi-magnetron. Die kan bakken, grillen en microgolven.
Het is zo, dat het metalen rooster altijd erin blijft, dus ook als ik de magnetronfunctie gebruik.
Dus mijn antwoord blijft staan, ook al heb jij gelijk.