Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Gaat het achterste bakje in een achtbaan sneller dan het voorste?

Veel mensen hebben het idee dat je vooruit getrokken wordt als je achterin zit, omdat het voorste deel het achterste over de helling heen trekt. Dus de gemiddelde snelheid is wellicht hetzelfde, maar is er een moment dat je sneller gaat dan de rest? Logisch gezien zou dit niet moeten kunnen, omdat je niet sneller kan dan het karretje voor je. Is dit gevoel van sneller gaan dan slechts een illusie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het ligt er maar aan, hoe die wagentjes aan elkaar vast zijn gemaakt. Ik hoef niet zo nodig in een achtbaan, dus ik weet het niet. ;-)

Als dat achterste wagentje, muurvast aan het één na laatste wagentje zit, en dat geldt voor de hele karavaan, dan is de snelheid van de voorste precies hetzelfde als de achterste.

Maar theoretisch zou het kunnen zijn dat het achterste wagentje niet rijdt met een constante snelheid. Soms zal 'ie even sneller gaan, en soms iets langzamer. Als er in de aansluiting met het voorgaande karretje een beetje speling zit, dan moet bij de start eerst die speling overwonnen worden, en zal het laatste karretje dus een fractie van een seconde later starten. En dat moet ie ook weer inhalen. Dat kan ook het geval zijn als er een veer in de aansluiting zit.

Denk aan een trein die vertrekt: daar kun je het ook duidelijk zien. Het voorste gedeelte van de trein rijdt iets eerder dan het laatste.

Dus: soms rijdt het laatste karretje iets sneller, en soms iets langzamer. Maar dit is een puur theoretisch verhaal, en ik denk niet dat je er in de praktijk ook maar iets van merkt. Behalve dan een abrupte schok zo nu en dan, als er TE veel speling in de aansluiting zit, of een overdreven lange veer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

In een achtbaan gaat elke bakje even snel. Je zit allemaal aan elkaar vast dus gaat de eerste even hard als de laatste. Gevoelsmatig kan het anders liggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Theoretsch gezien zou ik denken dat enkel het karretje in de buitenbocht sneller gaat dan die in de binnenbocht, verder zou het geen verschikl moeten maken, anders eindigt de voorste met de achterste op schoot.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
Nee dan zou het achterste bakje eerder bij het eindpunt zijn dan het eerste
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ anneliez..dat bedoelde ik toch ook.
@khepput, dankje en graag gedaan :P
Natuurlijk gaan alle karretjes even snel OP EEN BEPAALD TIJDSTIP, want ze zitten aan elkaar vast.

Bij zo'n "reuze afdaling" gaat echter het achterste karretje op het steile stuk echt sneller dan het voorste karretje (ging een paar seconden eerder) op dat steile stuk ging.

Het voorste karretje begon heel langzaam op dat steile stuk en op dat zelfde moment ging het achterste karretje heel langzaam naar boven (maar dat is niet eng).

als het voorste karretje al beneden is gaat het heel hard (maar dan gaat het rechtuit) terwijl het achterste karretje dan net naar beneden duikt.

Het verschil zit hem er dus in dat verschillende delen van de achtbaan met een andere snelheid worden genomen omdat het ene karretje nog omhoog gaat terwijl het andere al naar beneden gaat
(Lees meer...)
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
min..je kunt niet sneller gaan dan het andere karretje..de achterkant van je auto gaat toch ook net zo snel als de voorkant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@jenesy: je leest niet goed, amigo zegt juist dat de karretjes even snel gaan, maar op verschillende plekken waardoor het lijkt alsof je achterin harder gaat.
amigo
13 jaar geleden
heel juist alknobe, maar ja het is al laat, mensen lezen niet meer zo goed vrees ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een + van mij.
Dit is inderdaad een illusie. De voorste gaat op andere plaatsen hard dan de achterste, maar dat geldt voor de middelste ook.

Voorin heb je wel het voordeel dat je geen andere karretjes ziet, ik denk dat dat voor de beleving wellicht nog het grootste verschil is. In het achterste karretje zie je alle karretjes voor je.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Achterin ga je het snelst naar beneden en het langzaamst omhoog. Voorin is het andersom.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hoe heb je uit die jarenlange ervaring je gevoelcq beleving kunnen wegfilteren om tot een waar antwoord te komen?
amigo
13 jaar geleden
jenesy volgens mij ben je met je verkeerde been uit bed gestapt vanmorgen, bij mij was je nog iets aardiger met je kritiek en je leest onze antwoorden echt niet goed, rembem heeft ook gelijk (dus die krijgt van mij dan maar een compensatie +)
Alle bakken gaan even snel omdat ze aan elkaar vastzitten. Echter je geniet meer van de snelheid in een achtbaan als je in de achterste bak zit. De meeste achtbanen gaan bij de start eerst heel hoog tot aan de hoogste top en schieten daar los van de ketting die hem naar boven beweegt. Op dat moment zit de voorste bak halverwege de hoogste punt en is aan het dalen. In de achterste bak geniet je langer van de snelle daling dan in de voorste bak, waardoor je in de achterste bak meer kick krijgt.

Dus de achterste bak gaat niet sneller dan de voorste bak, maar de achterste bak maakt de langste daling op de hoogste snelheid als de voorste bak.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar in de lange daling wordt hij niet afgeremd en juist in dat stukje krijg je het meeste kriebels in je builk als gevolg van de zwaartekracht.
Het is geen wel is het zo dat je sneller optrekt voor je gevoel
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En de toevoeging is?
Bij het optakelen over het hoofste punt, maakt het karretje snelheid. Als de voorste naar beneden gaat is die snelheid nog laag, maar als de achterste omlaag is de snelheid al groter en dus lijkt het sneller.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat even snel. Bijvoorbeeld bij een afdaling: het voorste karretje wordt geduwd door de karretjes erachter, het achterste karretje wordt getrokken en de middelste worden zovel geduwd als getrokken. De snelheid is bij ieder karretje dus gelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle karretjes gaan op elk moment en elke plek van de baan gezamenlijk even hard.
Het is alleen afhankelijk van de baan de PLAATS op de baan waar het ene karretje ietsjes meer of minder vaart kan hebben dan de andere omdat ze niet allemaal op dezelfde plek kunnen zijn. Dit zou de sensatie voor de verschillende karretjes iets verschil kunnen geven.

Denk maar aan het feit dat wanneer de karretjes over een bult heen komen en naar beneden storten.
De voorste hangt al naar beneden terwijl de achterste nog over de bult moet komen.
De vaart is op die plek voor de voorste karretje erg laag terwijl de achterste, als hij op diezelfde plek is, volle vaart gaat.
(Lees meer...)
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding