Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe heet de vloeibare brandstof die je van CO2 kunt maken?

Met een nanobuisje van koolstof is het mogelijk door middel van zonne energie van CO2 een vloeibare brandstof te maken.

Toegevoegd na 18 uur:
Juist deze week was er op het nieuws dat de eerste vrachtauto nu op de weg was met een koeling op CO2 basis.
Inplaats van een aggregator op diesel te laten draaien, die ook weer veel CO2 maakt, en de geluidsoverlast van deze dieselmotor, is er nu dus helemaal geen verbrandingsmotor motor meer nodig en natuurlijk geen brandstof!
Het enigste wat te horen is, is een zacht gesis.
Dit gaat CO2 in een heel ander daglicht zetten!

Toegevoegd na 18 uur:
Met mijn toevoeging over het koelen van de vrachtwagen, wil ik aangeven hoe belangrijk CO2 voor ons kan worden, terwijl een groot deel van de wereld er alles aan doet om die vervelende CO2 productie maar om laag te krijgen, kan je tegelijk met die zelfde CO2 planten harder laten groeien, gebruiken om te koelen en er brandstof van maken!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik ken één methode. Die methode produceert koolmonoxide, CO.

Koolmonoxide is normaal gesproken een gas. Onder druk kun je er een vloeistof van maken.

Aangezien koolmonoxide (onder de juiste omstandigheden) brandbaar is, is het vloeibaar gemaakte koolmonoxide een brandstof.

Toegevoegd na 4 minuten:

Het proces is als volgt:

Men neemt ceriumoxide. Dat wordt met zonne-energie verhit tot een zeer hoge temperatuur. Bij die hoge temperatuur valt het ceriumoxide uiteen in cerium en zuurstof.

Het zuurstof wordt weggepompt, het cerium blijft over.

Het cerium koelt af; daarna wordt het in contact gebracht met de CO2. Het afgekoelde cerium wil zo graag opnieuw oxideren, dat het een zuurstofatoom afpakt van het CO2. Zo ontstaat weer ceriumoxide, en het CO2 wordt omgezet in CO.

Het ontstane ceriumoxide wordt in een volgende cyclus weer verhit, waarbij opnieuw cerium en zuurstof ontstaan. Het geproduceerde CO wordt opgevangen en samengeperst tot vloeibaar koolmonoxide.

--

Het komt er netto op neer dat je (weliswaar via een omweg) kooldioxide omzet in vloeibaar koolmonoxide en zuurstof. Het koolmonoxide is bruikbaar als brandstof.

Toegevoegd na 18 uur:

N.a.v. de toevoeging op je vraag:

Dat koelen met CO2 is iets heel anders dan waar je vraag over gaat. Je vraag gaat over het omzetten van CO2 in een brandstof, de toevoeging gaat over het koelen met CO2.

Dat koelen met CO2 is al een oud systeem.

CO2 dat ergens bij verbranding is vrijgekomen, wordt opgevangen (dat kost energie), gereinigd (dat kost energie), en vloeibaar gemaakt door het onder hoge druk samen te persen (ook dat kost energie).

Laat je die vloeibare CO2, die onder hoge druk staat, door een ventiel naar buiten stromen, dan wordt de uitstromende CO2 enorm koud. Die kou wordt gebruikt voor de koeling van de vrachtwagens.

Ik heb een tweede bron toegevoegd (naar een site van CryoTech... ;-) waarin dit wordt uitgelegd.

(Hetzelfde principe wordt toegepast in koolzuurblussers. Daar koelt het uitstromende CO2 zó ver af, dat het bevriest. Het bevroren CO2 komt als poeder op de brand terecht. Het koelt daarmee de brand, en het verdampt, waardoor de brand wordt afgedekt door een deken van CO2-gas.)
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat je met die koolstof bedoelt kobalt ferriet.
Daarmee kunnen ze met verhitting (in de link met zonneenergie) hydrocarbons maken zoals methanol en benzine. het is ze al gelukt om methanol te maken op deze manier, maar men zegt dat benzine ook zo te maken moet zijn.
escape
13 jaar geleden
Als je heel erg veel tijd ervoor rekent doet de natuur dat. We noemen het aardolie.
itsme
13 jaar geleden
De brandstof die wordt gemaakt is methaan. Ik weet niet of het nu ook mogelijk is maar in 2009 waren onderzoeker aan universiteit van pennsylvania hier mee bezig. Laatst nog iets gelezen over het maken van waterstof met nanotubes maar dat was niet met behulp van zonlicht. Methaan is wat je zoekt denk ik...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing