Hoe kan 't dat je bij zelfgemaakte waterijsjes (water gemengd met ranja), alleen de ranja uit het ijsje zuigt, waardoor er bevroren water over blijft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Water laat het gemakkelijker smeltende ranja gemakkelijk gaan door te zuigen, je zuigt het mengsel van fractie concentraties die meer suiker bevatten er gewoon uit. Dat heeft te maken met het feit dat suikerwater bij lagere temperasturen dan water al smelt.
Fabrieksijsjes bevatten waterbindende stoffen zodat het uitzuigen bemoeilijkt wordt en de smaak dus beter in het ijs blijft.
Met in beweging houden van ijs om fijnere naaldjes te vormen heeft met "waterijsjes " niets te maken, dat verhaal gaat op voor roomijs ed.
Dat ijs blijft zacht omdat het inderdaad alleen kleine ijskristalletjes bevat om het ijs schepbaar te maken.

Bij waterijsjes is het juist de bedoeling om het ijs tot grote kristallen te brengen.
Je ziet die ook mooi zitten als je waterijs goed bekijkt.

Het verschil tussen waterijs home made en fabriekswaterijs is dat de bindmiddelen niet gemakkelijk voor particulieren voorhanden is.

Deze info weet ik omdat ik oa. jarenlang ijsmeester was, mensen met een goed gevoel voor smaak werden binnen het concern waar ik werkte gevraagd ijs te proeven, zo ben ik op ingredientniveau vele jaren betrokken geweest met professionele ijsbereiding.

Vooral deze bindmiddelen spelen een heel belangrijke rol in de ijsmakerij.
Het behoort echter tot het beroepsgeheim hier geen exacte info over te geven.
Wel kan ik zeggen dat de vrijwel smaakloze bindmiddelen tottaal niet giftig zijn en het gemis ervan het ijs oneetbaar maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat echte waterijsjes uit meer dan ranja en water bestaan (volgens mij zit er niet eens ranja in) er zitten ook allemaal zoet,kleur,smaak en bindstoffen in waardoor het water en de smaak goed verdeeld worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het fabrieksmatig ijsjes maken, wordt er aan waterijs nog het een en ander toegeboegd om de smaakstoffen beter aan het water te laten "hechten". Ik weet even niet hoe ik het beter moet noemen. Je eigen ijsjes hebben die hechtstof niet, dus daar verbindt de ranja zich minder goed met het water, zodat het er eerder uit is. Misschien bevriest de ranja minder goed zodat hij meer vloeibaar blijft
anneliez
12 jaar geleden
ranja is een suikeroplossing die een lager vriespunt heeft dan water ,dus ontdooit het ook eerde en zuig je het op ,bij fabrieksijs word niet gewoon water met een smaakje bevroren ,maar gebeurt dit bij 1 veel lagere temperaturen ,2 onder voortdurende beweging ,zodat het ijs uit naaldvormige kristallen bestaat ,