Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun jij in makkelijk te begrijpen bewoording uitleggen welke aannames leiden tot de conclusie dat er 11 dimensies moeten bestaan?

Als ik het goed begrijp stelt de M-theorie dat er 11 dimensies zouden moeten zijn waarvan er een flink aantal op kwantummechanisch niveau bevinden.

Nou dacht ik ooit eens te begrijpen waar deze conclusie vandaan kwam. Maar ik kan het nu niet meer logisch beredeneren.

Kun je in makkelijk te begrijpen bewoording (dus zonder al te gecompliceerde formules, liefst zelfs zonder formules :) ) uitleggen waarom er 11 dimensies zouden moeten bestaan?

Waarom is dat de logische gevolgtrekking uit andere geaccepteerde theoriën?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

We moeten even beginnen met een aantal startpunten.

- Kwantummechanica legt nauwkeurig uit hoe het universum op kleine schaal werkt.
- Algemene relativiteit legt nauwkeurig uit hoe het universum op grote schaal werkt.
- Algemene relativiteit valt uit elkaar op de schalen die kwantummechanica hanteert.

We hebben dus twee theoriën die allebei binnen hun kaders prima werken, maar die niet samen te voegen zijn binnen de huidige kaders. Het zoeken is dus naar een overkoepelend kader waar beide in een licht aangepaste versie samen kunnen later werken, zodat we ook een kwantumverklaring van zwaartekracht hebben. Kwantummechanica staat namelijk steviger.

Verder heb je de volgende punten:

- Electromagnetisme en de zwakke nucleaire kracht vloeien op hoge energieniveau's samen, en blijken samen de electrozwakke kracht te vormen.
- Deze electrozwakke kracht vloeit op hoger energieniveau samen met de sterke nucleaire kracht, en blijken samen de electronucleaire kracht te vormen.
- Het is nog niet aangetoond dat zwaartekracht zich bij deze krachten voegt, waarmee deze een vreemde eend in de bijt lijkt.

Verder nog iets om in je achterhoofd te houden: materie is een vorm van energie, en de twee moeten dus inwisselbaar zijn. E=MC².

De uitdaging is om dit geheel samen te voegen binnen één theorie die het totaalbeeld uitlegt, in plaats van alleen de losse onderdelen.

Vanaf hier wordt het allemaal hypothetisch. Ik heb deze berekeningen niet gedaan, en baseer me puur op wat ik hierover gelezen heb van mensen als Hawkings, Greene, Kaku, Adams, die naar ik aanneem wel verstand hebben van zaken, aangezien het hun werk is om dit uit te zoeken. Het shut up and calculate principe wordt ook behoorlijk gehanteerd. Laten we eerst uitzoeken WAT, dan kunnen we later nog kijken HOE en WAAROM.

Ergens eind jaren '90 geloof ik hebben een aantal mensen zich gebogen over het probleem van waarom de zwaartekracht niet leek vast te klampen aan de andere 3 fundamentele krachten. Na vele verschillende berekeningen hierop los gelaten te hebben, kwamen ze erachter dat ze uiteindelijk wel degelijk een oplossing ontdekt hadden waarin dit gebeurde. Probleem was echter dat er hiervoor een 4e ruimtedimensie noodzakelijk bleek binnen hun berekeningen. (Dit staat even los van de rest van het verhaal, maar is even een instap naar de gevolgen van kaal berekenen, en welke conclusies daaruit komen.)

Toegevoegd na 3 uur:
Zie reacties voor meer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Makkelijk? Te begrijpen? De snaartheorie? No way!
Dat is hier niet even makkelijk uit te leggen tussen de lijntjes van dit kadertje.
Neem even 19 minuten time out en kijk naar één van de beste natuurkundigen van deze tijd over dit onderwerp.
Echt boeiend, dat beloof ik je.
AWM
15 jaar geleden
Kijk ook eens hiernaar als je klaar bent met die geweldige uitleg van Brian Greene

ben benieuwd tot hoever je komt

ondertussen dus al meer dan 10 dimensies ;)

Toegevoegd na 23 minuten:
Dit is ook een mooie manier om ernaar te kijken

Put simply, the first three dimension define 3-D space while the 4th dimension is time.
The 5th Dimension corresponds to one's processes of consciousness regarding individual choices.
The 6th-10th Dimension represents that same process regarding our collective choices.
In other words, the choices of each of us represents a process that, in higher dimensions,
is in synchronous resonance with that same higher conscience in all of us.

En dat laatste is in mijn overtuiging dan God!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om te beginnen: Dat is helemaal geen logische gevolgtrekking uit andere geaccepteerde theoriën.

De snaar theorie (waar de M-theorie een onderdeel van is) is ondanks het feit dat er heel veel natuurkundigen aan werken en carriere mee hebben gemaakt nog steeds speculatief, en geen geaccepteerde theorie. Dat komt omdat de stringtheorie geen voorspellingen doet die getoetst kunnen worden aan waarnemingen. (maar dat is een andere discussie)

Een poging tot een antwoord op je vraag: De string theorie gaat er vanuit dat alle deeltjes en krachten in het universum te beschrijven zijn als trillende snaartjes. Om de wiskunde daarachter goed te laten werken heb je meer dan drie dimensies nodig: in het geval van de M-theorie zijn dat er elf.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daarvoor kun je alleen bij God terecht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing