Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat ik in een volledig lichtdichte ruimte toch wat zag?

Laatst bij tai chi-les deed de leraar het licht uit en moesten we ons in het donker bewegen. Erg grappig, maar na een poosje kon ik toch vormen onderscheiden. De kamer was echter een binnenkamer in een groot gebouw (daarnaast zaten aan alle kanten meer kamers), had geen enkel raam en de deur was dicht. Naar mijn weten zou je dan geheel niets moeten kunnen zien, maar toch kon ik dat, al was het vaag. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het zou kunnen dat er wat fluorescerende materialen aanwezig zijn bv. in de muurverf. TL licht bevat nog wat UV en de muurverf zou nog wat na kunnen lichten. Als er ergens kieren zijn zou meteen opvallen waar het licht vandaan komt. De fluorescerende schijnsels zijn waarschijnlijk zo zwak dat je de bron niet opmerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

dan was er toch licht in de kamer!
al was het maar van iemands mobieltje in zn broekzak.
ga bijvoorbeeld maar eens in de grotten in valkenburg of zo,ook na 10 minuten zul je nog absoluut niets zien (wel mobieltjes uitzetten dan he !)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch komt er door de randen van deuren nog een beetje licht binnen.
Je ogen raken dan gewend aan het donker en dan kun je vormen onderscheiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je vormen kan onderscheiden dan was er per definitie licht aanwezig.
het heeft ook dus echt geen zin om te onderzoeken waarom je vormen kon onderscheiden in absolute duisternis.
dat kan namelijk niet (ga inderdaad eens heel diep een grot in ofzo, je zult echt niets zien)

de vraag is dus, hoe kwam dat licht daar binnen.
omdat je zegt dat je alleen vormen kon onderscheiden, was er sprake van een heeel klein beetje licht.
en dat kan dus van alles zijn, bijvoorbeeld een heel klein scheurtje in of langs de deur.
of er was iets in de ruimte dat licht gaf.. en dat hoeft maar een heel klein ledje geweest te zijn van een nooduitgang of telefoon ofzo.

volgende keer als je het echt donker wilt hebben, zorg dan dus dat er geen electrische apparaten in die kamer aanwezig zijn, doe het 's nachts, en doe een blinddoek op... zekerste weten dat je dan echt niets ziet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan ook je verbeelding zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jullie lesruimte was omgeven door andere kamers. Daar was het licht op dat moment toch niet uit? Dus heb je een prachtige kans op "leklicht".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het echt helemaal donker was in die ruimte, is de kans aanwezig dat jij je, omdat je de kamer ook al in het licht gezien had, een goed beeld kon vormen van hoe het er uit zag en daarom het gevoel kreeg dat je kon zien. Als je weet dat een object zich op een bepaalde plaats bevindt, zullen je hersenen daar automatisch een beeld bij vormen.

Of was dit een ruimte die je niet in het licht gezien had?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing