Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe moet ik me de Planck-lengte voorstellen?

De Planck-lengte is de allerkleinste lengte die er kan zijn. Moet ik me dat voorstellen als een soort 3D-pixels? En betekend dit ook dat een voorwerk als je op deze kleinste schaal kijkt, niet vloeiend voortbeweegt? Maar steeds in stapjes van een Planck-lengte?

Zou je dan niet ook over een Plack-tijd kunnen spreken? Dat een voorwerp zich niet zozeer pixel voor pixel voortbeweegt, maar per Plack-seconde bestaat ofzo? Een soort stethoscoop effect dus eigenlijk?

Toegevoegd na 51 seconden:
"voorwerk" moet zijn: voorwerP

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is wel heel erg klein maar wat vind je van deze om het je voor te stellen:

Het is ongeveer een honderd triljoenste deel van de middellijn van een proton, oftewel 0,000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 016 162 412 meter.
Om deze ontzaglijk kleine schaal te verduidelijken: stel je voor dat een proton opgeblazen zou worden tot de grootte van de gehele Melkweg. Een planckdeeltje zou op deze schaal dan de grootte hebben van een mens.

Zie de link ook waar dit uitkomt
(Lees meer...)
amigo
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
moeilijk dus!!!
ik heb nog ergens een link gevonden van een wetenschapsforum maar daar bespreken ze hoofdzakelijk dat ALLES met afmetingen vele malen groter is dan 1 planck lengte. Verder nog een uitspraak van een prof hierover: zie citaat: De Planck lengte is niet zozeer de minimale lengte van deeltjes. De Planck lengte is de afstand waarop de op dit ogenblik gekende fysische wetten hun betekenis verliezen. Je kan dus stellen dat we op dit ogenblik niets zinvols kunnen vertellen over afstanden die kleiner zijn dan de Planck lengte. Deze vraag werd beantwoord door:
Prof Walter Lauriks
hoogleraar Wetenschappen

Andere antwoorden (1)

dat kan je bijna niet voorstellen, dat is te klein om voor te stellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding