Welke natuurlijke processen kunnen het magnetische veld in en rond mijn grot zo sterk verstoren?
Vorige week was iemand bij de grot aan het meten,met een vloeistofkompas, naar aanleiding van een verhaal van mij en kwam tot de conclusie, dat er buiten de grot een flinke afwijking was, ten opzichten van het magnetische noorden.
Binnen in de grot was er een afwijking van maar liefst 30 graden, natuurlijk, het is een koepel en er zit ijzer in, maar zelfs in een schip die geheel van ijzer is, is de afwijking aanzienlijk minder.
Maar ook buiten de grot, er 3 m. vandaan is er al een flinke afwijking.
Hoe dit te verklaren?
5.3K
5.3K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw grot? Wat gaaf Ed, heb je een eigen grot!?
Cryofiel
14 jaar geleden
Misschien een (voor jou) confronterende vraag, maar goed, het is maar een vraag, dus ik zal hem maar stellen:
Is het magnetische veld gemeten op een, zeg maar, wetenschappelijk verantwoorde methode? Of is er een apparaat gebruikt dat door de wetenschap niet wordt erkend?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de wetenschap erkend?
Nou nee, dacht het niet, wel hebben we met twee verschillende kompassen gemeten, een vloeistofkompas en een andere ,gewone, ze gaven exact het zelfde aan!!!!
Tot op de graad!
Dat vind ik al een heel end wetenschappelijk verantwoord.
Door anderen is het trouwens al eerder gemeten, maar dat is een jaar of 10 geleden, weet daar geen uitslag meer van, was wel een flinke afwijking, maar minder extreem dan nu.
Nou nee, dacht het niet, wel hebben we met twee verschillende kompassen gemeten, een vloeistofkompas en een andere ,gewone, ze gaven exact het zelfde aan!!!!
Tot op de graad!
Dat vind ik al een heel end wetenschappelijk verantwoord.
Door anderen is het trouwens al eerder gemeten, maar dat is een jaar of 10 geleden, weet daar geen uitslag meer van, was wel een flinke afwijking, maar minder extreem dan nu.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, dan ben je inderdaad goed genoeg bezig.
Ik doelde met mijn vraag dan ook niet op een serieus onderzoek van professionele aard. Ik wilde eigenlijk vragen of je een "gewoon" kompas hebt gebruikt, dat je op de gewone manier hebt afgelezen; of dat je één of ander - hoe zal ik het verwoorden - "paranormaal stralingsapparaat" hebt gebruikt.
In het laatste geval had ik je aangeraden een gewoon kompas te nemen. Dat hoeft nu dus niet meer, dat heb je al gedaan.
Dan is de meting wat mij betreft goed genoeg. Er even van uitgaande dat je ook buiten de grot op dezelfde manier hebt gemeten als binnen de grot.
Heb je trouwens de invloed van de meetpersoon uitgeschakeld? Ik bedoel: sommige schoenen zijn magnetisch, en misschien had hij wel een koffertje bij zich waar iets in zat - dat soort dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kompassen lagen op een natuurstenen tegel op de grond, er waren geen magnetische voorwerpen in de buurt.
Ook buiten de grot op deze manier gemeten.
Ook buiten de grot op deze manier gemeten.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik laat even mijn gedachten de vrije loop. Als ik dat doe, kan er zowel grote onzin als iets geniaals uitkomen. ;-)
Is de natuurstenen tegel misschien magnetisch? Sommige natuurstenen bevatten magnetische materialen.
Je kunt dit testen door het kompas op de tegel te leggen, en heel goed te kijken in welke richting het wijst. Zet desnoods een stok neer in het verlengde van de kompasnaald, zodat je de richting niet zelf hoeft te onthouden.
Draai daarna de tegel een kwart slag, leg het kompas er opnieuw op, en kijk of de naald nog in dezelfde richting wijst. Zo niet, dan is de tegel magnetisch.
Een andere mogelijkheid is dat het materiaal waarvan je de grot hebt gebouwd, of een materiaal dat je in de grot hebt verwerkt, magnetisch is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Cryo. ik ben bij jouw al twee jaar in de leer geweest en heb natuurlijk aan dit soort dingen gedacht en tekening mee gehouden, we hebben de tegel eerst uitgeprobeerd op 'neutraal' terrein, er was geen afwijking.
De grot zelf is van normaal beton, met normaal betonijzer er in, trouwens 3 m. voor de grot is er ook al een afwijking.
De grot zelf is van normaal beton, met normaal betonijzer er in, trouwens 3 m. voor de grot is er ook al een afwijking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iedereen wil toch een eigen grot in zijn tuin! volgens mij is dit zowel een kinder als een volwassen droom.
boeiend onderwerp en een goede vraag eddijst. +
Cryofiel
14 jaar geleden
@Ed, ik vermoedde al dat je al lang zover bent dat je dit soort beginnersfouten niet meer zult maken. Aan de andere kant wilde *ik* niet de beginnersfout maken, zomaar ergens van uit te gaan. Vandaar dat ik er toch even naar vroeg - ik hoop dat je dat niet erg vond.
Bij het uitproberen van de tegel op neutraal terrein zou je, om het netjes te doen, de tegel in twee verschillende standen moeten leggen. Bijvoorbeeld eerst meten, en dan de tegel een kwartslag draaien en nogmaals meten. Dit om te voorkomen dat je geen afwijking meet doordat de tegel stomtoevallig precies in de juiste richting ligt.
Maar eigenlijk vind ik het betonijzer de meest voor de hand liggende verdachte. Dat ijzer kan zomaar magnetisch zijn. Al is maar een deel van het ijzer magnetisch, dan is dat al genoeg om een duidelijke afwijking te produceren.
Zo'n afwijking zou dan ook tot een paar meter buiten de grot nog goed merkbaar moeten zijn.
Cryofiel
14 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid:
Het feit dat je een afwijking meet, betekent niet automatisch DAT het betonijzer de oorzaak is. Er zijn ook andere oorzaken mogelijk.
Maar ALS het betonijzer de oorzaak is, verwacht je wel precies die dingen te meten die jij hebt gemeten.
Wat mij betreft is het betonijzer op dit moment dus de hoofdverdachte. Waarbij ik natuurlijk de mogelijkheid open laat dat verder onderzoek zal aantonen dat het betonijzer onschuldig is, of dat een andere oorzaak waarschijnlijker is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De grot ligt verzonken in het landschap en de bodem zit op het grondwater, er onder zit een ijzerhoudende oerlaag, maar ja, die zit elders in het park ook en ook daar is er uitgegraven, dus...........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed!! Je steld echt vragen waar normaal gesproken alleen jij goed antwoord op hebt hihi echt geniaal!!! En ik wil ook een grotttt !!!! :) oja +++ natuurlijk:D
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.