Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

zit er lucht in een zandloper, of is het deels vacuum?

Wij vroegen ons af of er in een zandloper alleen zand zit of ook lucht. Want Lucht zou het zand kunnen tegenhouden

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik denk ook dat er lucht in zit, maar dan wel lucht waar het vocht zoveel mogelijk uit gehaald is anders krijg je inderdaad bij temperatuur verhoging vochtdruppels binnenin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zand is eigenlijk een verzameling heel kleine steentjes.
tussen deze steentjes zit ruimte, waardoor er lucht door kan naar de andere kant, dus ja, er zit lucht in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zandloper die heel snel loopt zou mogelijk "iets" druk kunnen opbouwen hierdoor maar ik denk dat het bijna niet te meten is.

Er zit lucht in en ik denk dat dit komt omdat de zandloper al zo lang bestaat, toen waren er nog geen goede technieken om iets vacuum te krijgen

De huidige zandlopers zijn trouwens vaak gevuld met kleine glasbolletjes die niet klonten (en stuiven)

zie ook deze enorm leuke link over zandlopers

Toegevoegd na 2 minuten:
ps in de link staat trouwens ook dat de lucht het zand iets afremt, bij het plaatje op pagina 6
amigo
14 jaar geleden
Een zandloper is een instrument om de tijd te meten. Het bestaat uit twee glazen reservoirs, die via een smalle verbinding met elkaar verbonden zijn. In het bovenste reservoir bevindt zich zand dat door de zwaartekracht door het smalle kanaal valt, en een bepaalde tijd nodig heeft om compleet van het bovenste naar het onderste reservoir te gaan. Vervolgens kan de zandloper omgedraaid worden, waarna het proces opnieuw begint.

De grootste zandloper ter wereld in Boedapest
Het zand is meestal fijn zand, maar ook vermalen eierschalen of gemalen marmer werd gebruikt. Wanneer het zand precies een uur nodig heeft om helemaal naar beneden te vallen, spreekt men van een 'uurglas'.
In de zeevaart werd vroeger de zandloper gebruikt om de snelheid in knopen te meten. Ook het tijdstip van de dag kon op zee bijgehouden worden, waarbij iedere dag opnieuw werd begonnen als de zon op het hoogste punt stond. De tijd werd gemeten in glazen: na 30 minuten was de zandloper (het glas) doorgelopen en werd deze omgekeerd. Op de halve uren werd de scheepsklok dan éénmaal geluid; op de hele uren tweemaal.

Zoals je ziet wordt zand vaak als medium in de zandloper gebruikt. Dit materiaal is niet hygroscopisch en zal niet/nauwelijks beïnvloed worden door het beetje vocht dat zich in de afgesloten hoeveelheid lucht bevindt. Met b.v. zout zou dit natuurlijk wel zo zijn.
In principe zijn de reservoirs van een zandloper luchtdicht gemaakt, zodat er maar één maal een beetje buitenlucht in het reservoir wordt opgesloten. Ik zou me kunnen voorstellen dat men tegenwoordig bij een goede zandloper (zijn die er nog?) voorgedroogde lucht zou kunnen gebruiken of het reservoir op een droge dag zou sluiten.

Het zand loopt onder invloed van de zwaartekracht door het gaatje naar het onderste reservoir. Hier wordt dus een beetje overdruk opgebouwd die er voor zorgt dat de lucht via het "poreuze"zand omhoog kan stromen naar het bovenliggende reservoir. Daarbij ondervindt het zand tijdens het doorstromen enig weerstand die theoretische van invloed is op de doorstroomtijd. Maar het voordeel is dat de omstandigheden steeds hetzelfde zijn bij het omkeren van het glas en dus zijn de theoretische, vermoeden niet meetbare verschillen, steeds het zelfde en daarmee de doorlooptijd.
Trouwens wie keek er vroeger op een tiende seconde!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing