Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik vermoed een zwarte weduwe in ons toilet. Hij zit precies achter een buis. Wat moet ik doen?

Ik bedoel die loopt toch zo de stofzuiger uit.
Pakken lukt niet want hij zit precies achter een buis.
Hij lijkt exact op een zwarte weduwe. En als ik de plaatjes op inet bekijk klopt het.

Toegevoegd na 10 minuten:
Opzuigt kan toch niet echt. Prop of geen prop een spin loopt er toch gewoon uit.
Ik heb 2 kleine kinderen. Ik moet echt snel een oplossing.

Toegevoegd na 11 uur:
Serpo heeft inmiddels de foto's ontvangen.
Ff afwachten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als het echt een zwarte weduwe is; deze kunnen gevaarlijk zijn. Gevangen exemplaren worden vaak ondergebracht bij Reptielen tuin Serpo in Delft.

Zou dus zeggen: neem daar contact mee op.

De spin is niet agressief richting mensen, maar jaag hem niet op, want dan kan hij wel degelijk agressief worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Je kunt 'm met de stofzuiger opzuigen en daarna een stevige hoeveelheid zand erachteraan zuigen waardoor hij stikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opzuigen en een flinke prop keukenpapier erin om af te sluiten. Doe ik ook altijd, al heb ik gelukkig nog nooit zo'n zwarte weduwe in huis gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan het dier voorzichtig achter de buis vandaan jagen, een klein beetje opzij duwen, en er dan vervolgens een groot glas overheen zetten waar je een kartonnetje onder schuift. Kijk daarbij uit voor de pootjes.
Vervolgens kan je het beestje naar buiten dragen waar je hem of haar in een plant kan zetten, een eindje verderop.
Je hoeft toch niet alles meteen dood te maken?
Het is maar een diertje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op Wikipedia lees ik: "De zwarte weduwe is een aantal keer in Nederland aangetroffen. De spinnen worden veelal overgebracht naar reptielentuin Serpo te Delft".
Je moet er dus zuinig op zijn en het beest naar Delft brengen.

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het een zwarte weduwe is, maar ja, het zou natuurlijk kunnen.
En ik zou zo'n weduwe ook niet in m'n wc willen hebben.

Wat je kan overwegen is om hem met een gasbrander de dood in te jagen. Wel uitkijken dat er geen kunststof buizen in de buurt zijn!
Een andere optie is hem (sorry, 't is een weduwe, dus: haar) te roosteren met zo'n elektrische muggenmepper. Je best vast nog wel even bezig het komende uur. Sterkte en succes! (Als we morgen geen berichten meer van je zien... dan gaan we ervan uit dat je op de bank ligt te slapen na een vermoeiende nacht). En hopelijk kun je nog wat inspiratie putten uit bijgaande video op You Tube.
14 jaar geleden
Stofzak leegmaken. Diertje opzuigen. En buiten laten staan totdat de spin eruit gekropen is.

Toegevoegd na 41 seconden:
Hij hoeft toch niet per se dood. Of wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik acht de kans zeer klein dat het een zwarte weduwe is. Mijn idee, omdat je er zo moeilijk bijkomt, zuig het beestje op in een half lege stofzuigerzak en blijf daarna nog even verder zuigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een behoorlijke fan van een deobus en aansteker ervoor, dat helpt tegen de meeste ongewenste beestjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon oldskool pakken met glas en papiertje. Je angst is groter dan dit spinnetje. Kleine kans dat het een zwarte weduwe is!

Mocht het wel het geval zijn;
"Na een paar uur traden onregelmatige spieraanspanningen op, waardoor spoedeisende ziekenhuisopname noodzakelijk was. Na enkele dagen genas de betrokkene geheel. Veelal duidt dit op een allergische reactie, zoals iemand deze ook kan hebben na bijvoorbeeld een wespensteek. Na onderzoek in Amerika werd duidelijk dat iedereen anders reageert op een beet van deze spin. Bij een verlaagde weerstand kan men er meer last van hebben, of zoals in bovenstaand geval, wanneer men er allergisch voor is. Een persoon met een gemiddelde weerstand en conditie heeft vaak jeuk, uitslag of koorts. Er zijn ook gevallen bekend waar de gebeten persoon er totaal geen last van had en er enkel een rode plek op de bijtplek zichtbaar was."
Dus pak die spin en naar buiten ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je hem per sé wilt doden kun je hem rustig met de stofzuiger opzuigen. De kans dat hij de reis door de buis en de slang van de stofzuiger overleeft is al niet zo groot en wil je het zekere voor het onzekere: prop dan een oud stuk lap in het einde van de buis. Dan zie je hem echt niet meer terug. De volgende keer dat je de stofzuiger weer gebruikt is hij echt wel dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laten zitten,die loopt vanzelf wel weer weg,wel het raampje open zetten.
Spinnen zijn nuttige beestjes...of anders vangen in een glas,voorzichtig erin wippen met een dun stokje,dan snel een kartonnetje of dik papier over het glas leggen en buiten loslaten..
Zo vang ik alle beestjes als ik ze in huis zie...
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing