Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat gebeurt er met vrijgekomen radioactiviteit? Als het regent, komt die op het land, of in de zee. En dan?

Als ik het goed begrijp kan het niet zomaar wegwaaien en verdwijnen, maar komt 't ergens in of op. En verdwijnt het daar weer? Ik kan er op internet niet genoeg over vinden. Zou het vanaf Japan hier terecht kunnen komen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Toen de ramp van Tsjernobyl was kon je naar een paar (dagen/weken/maanden) geen producten van eigen land eten. Dit werd afgeraden omdat de radioactiviteit van de kerncentrale over Nederland was gekomen. Dus volgens mijn komt het gewoon naar beneden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan wel zomaar "wegwaaien" (ergens anders naartoe) maar niet zomaar verdwijnen. Het daalt neer en komt op aarde en objecten terecht.

De mogelijkheid, dat de wind dermate lange tijd achter elkaar "onze kant" op zou moeten waaien, en de deeltjes hier terecht komen, wordt minim geacht (niet door mij zelf overigens). Als het regent, hebben ze een groter probleem.

ALs radio actieve deeltjes neerkomen op het land, dan is dat land besmet, dat geldt ook voor de zee of andere wateren.

Het verdwijnt ook niet zomaar. Er zijn radio atieve stoffen, die binnen dagen of weken "weg" zijn, maar iets zo giftig als plutonium bijvoorbeeld, kan wel honderd duizenden jaren blijven bestaan. Dit wordt overigens ook gezien als het meest giftige goedje op aarde. Bij een meltdown is er grote kans, dat er plutonium vrijkomt.

Hier vind je wel de meeste antwoorden op je vragen denk ik.
http://www.rivm.nl/milieuportaal/nieuws/Nucleaire_situatie_Japan.jsp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing