Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik (103kg)viel van 5 meter hoogte in horizontale toestand op zandgrond in tuin. Brak 2 wervels. Met welke snelheid raakte ik de grond?

Wil graag weten hoe je de daalsnelheid uitrekent en de kracht van de botsing op de grond. De kracht op het skelet en op het zachte weefsel dat ook beschadigd raakte, maar weer herstellende is (kneuzingen. etc.)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
863
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet het antwoord niet, maar vind het een goeie vraag en volg hem even, maar hoe gaat het nu met jou :o wat erg joh!! Sterkte en beterschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Poe, ik kan me voorstellen dat je tijdens je herstel tijd genoeg had om zoiets te bepeinzen. Ben je weer beter inmiddels?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beterschap!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

m = 50 kg
g = 9,81 m/s^2
h = 5 m
V = snelheid in m/s

Je voegt de formule van zwaarte energie (E = m*g*h) samen met de formule van bewegingsenergie (E = 0,5mv^2)

Hieronder de berekening

m*g*h = 0,5mv^2
103*9,81*5 = 0,5*103v^2
5052,15 J = 51,5V^2
v^2 = 5052,15/51,5 = 98,1 m^2/s^2
v = wortel 98,1 = 9,90 m/s

9,90*3,6 = 35,66 km/h
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier heb ik morgen een natuurkunde SO over!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil graag hartelijk danken voor alle reacties!

Andere antwoorden (2)

Alleen de hoogte bepaalt je valsnelheid.
Als je van 5 meter valt ben je 1 seconde aan het vallen. De snelheid waarmee je neerkomt is 36 km/h (10 m/s) (afgerond) Op deze hoogte is luchtweerstand nog niet relevant.
De (bots)vertraging bij het neerkomen kan ik helaas niet voor je berekenen. Daarvoor zijn meer gegevens nodig, vooral hoe diep je in de grond bent weggezakt, hoe ver het zachte weefsel samengedrukt kon worden voordat je botten de grond raakten ed.

Niet voor niets gebruiken ze poppen met heel veel meet punten bij botsproeven.

Toegevoegd na 50 seconden:
Uiteraard ook beterschap van je blessures.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na vrijwel exact een seconde raak je dan de grond, je hebt dan 9.81 m/s snelheid en dat is zowat 36 km/H.
Daarbij ga ik er gemakshalve van uit dat je zwaartepunt op 5 meter hoogte zat.
dat is echter niet geheel juist, je stond, dus zit je zwaartepunt ongeveer een meter boven de grond. Toen je viel, lag je, dan is je zwaartepunt ongeveer 0.2 meter boven de grond.
Je hebt een beetje luchtweerstand maar die speelt bij deze snelheid nog geen noemenswaardige rol.
Ik schat dat je met 40 kM/H de grond raakte.
Wat enorme mazzel dat je op zandgrond viel. Dit brak je val wat door de verende kracht.
Was je op beton terecht gekomen , dan had je mogelijk deze vraag niet meer kunnen stellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding