Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Tot welke temperatuur kan je metaal langdurig vasthouden zonder dat het zeer doet?

Toegevoegd na 37 minuten:
gemiddeld

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik heb dat wel eens getest. Soms kwam ik bij een klant die zij dat een kogellager of een elektromotor erg warm was. Het eenvoudigste was dan even met je hand voelen, maar je wist natuurlijk nooit precies hoe warm het was. Dus heb ik de temperatuur wel eens gemeten en daarna met de hand gecontroleerd. Op die manier krijg je in de praktijk toch een aardige gevoel, voor wat warm is en niet.
Ook kwam uit die proef dat je niet continu je hand op een metalen vlak van 50 gr C kon houden.
Ik zou zeggen dat je een stuk metaal van 45 gr C wel kunt vasthouden maar daarboven wordt het voor de meeste mensen moeilijk.
De genoemde temperaturen van 80 gr C zijn zeker niet waar en dus niet aan te raden. Dan hangen de vellen er bij.
Je kunt een testje doen met warm(heet) water en een temperatuurmeter. Dat is redelijk vergelijkbaar, daar de warmteoverdracht ongeveer hetzelfde is. Een bad van
> 45 gr C kun je niet in zitten. Probeer het maar eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat is voor ieder mens verschillend en hangt van de pijngrens af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graad of 70 C. Bij 80 gaat het zeker onprettig worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je van te voren al denkt dat het verschrikkelijke pijn gaat doen dan hou je het in ieder geval een stuk korter vol dan iemand die ervan overtuigd is dat hij/zei de hitte prima aankan.

Pijn zit veelal tussen de oren, en zoals Momo al zecht, niet iedereen heeft de zelfde pijngrens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zult er misschien van schrikken maar 70 graden is al echt teveel.
50-60 graden is ten hoogste langdurig vol te houden,
Als je de douche op 50 graden zet zal dat als te heet/veel te heet ervaren worden.
Dat heeft te maken met het contactoppervlak EN het vermogen van je lichaam via de doorbloeding koeler te houden.
Zoals je wellicht weet kan bloed al bij 42 graden gaan coaguleren (samenklonteren).
Bij het douchen kan het lichaam de grote warmte dus niet kwijt, bij warm, heet metaal wel en daarom kan je op die manier iets hogere temperaturen verdragen . Dus ook het contactoppervlak en de mate van doorbloeding speelt een grote rol. Daarom is geen exacte temperatuur aan te geven, Signaleert je lichaam gevaar dan geeft het een pijnsignaal af.
Het is heel dom dat te onderdrukken.
Daarom gebruikt men voor pijngrenstest wel koud water
van 0 graden. Je kunt niets bevriezen maar ver voor je daar in de buurt zou komen haal je je handen gegarandeerd uit het water.
Zeer kortstondig echter kun je grote hitte aan.
zo pak ik met blote handen eieren uit kokend water NADAT
ik eerst mijn handen in koud water eerst gekoeld heb.
Voordat de hitte van de eieren diep in de huid dringt, heb ik ze al onder de koude kraan.
Bij langdurige situaties is dat echter geheel anders.
Soms hoor je dat bejaarden gestorven zijn onder een hete douche aan de gevolgen daarvan, ze zijn levend verbrand.
De douche hoeft dan niet eens zo heet te zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
T weekend zat ik in een sauna van 80 graden en mn ketting brandde in mn nek. De eerste keer hield ik t wel effe vol, maar bij de volgende sauba had ik na een paar minuten al 'pijn'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor vaste stoffen en vloeistoffen is het algemeen aanvaard dat je een temperatuur van meer dan 50° niet kan verdragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing