Wat gebeurt er met de valsnelheid van objecten als ik mijzelf verklein?
Ik heb er lang over nagedacht of ik deze vraag zou stellen want mijn omgeving verklaart mij voor gek maar ik kom er niet uit.
We kunnen ons denk ik allemaal nog wel de ramp met het WTC in Manhattan herinneren. De valtijd van 1 van die torens was ongeveer 13-14 sec. Dus als je onder het WTC stond had je nog enige tijd om in 'veiligheid' te komen. Neem nu een potlood, zet hem rechtop en laat hem los. Je zult zien dat deze de grond raakt binnen 1 sec. Ik denk dat iedereen mij zover nog wel kan volgen maar nu komt het...
Wat zie ik, of gebeurt er met de valsnelheid van het potlood als ik mijzelf verklein zodat het potlood zo groot is als het WTC? Is de valsnelheid van het potlood nog steeds 1 sec of heb ik nu (in een zeer verkleinde vorm, denk aan 'honey, i schrunk the kids') ook 13-14 sec om weg te rennen?
Edit: ik heb de luchtweerstand onderzocht en deze heeft er volgens mij niets mee te maken maar dit weet ik niet zeker.
Het leek mij beter mijn reactie op jullie antwoorden hier te plaatsen dan iedereen van een reactie te voorzien...
@Xinix.
Of ik de vraag nu juist heb geformuleerd doet er naar mijn idee niet zoveel toe. Het gaat erom dat je snapt wat ik bedoel. Gelukkig doen de meesten dat want mijn vrienden en familie haken al af zo gauw ik over het verkleinen begin. Maar dat van die molecullen klinkt wel logisch. Ik heb daar ook over nagedacht alleen mijn verstand kan er niet zo goed bij.
Mijn ene verstand zegt dat het potlood (of die nu omvalt of in elkaar zakt) net zo snel zal vallen als het WTC doet (als ik in verhouding net zo groot/klein ben ten opzichte van het potlood als ten opzichte van het WTC). Maar mijn andere verstand zegt dat de wetten gelijk blijven en dat het potlood dus ook zal vallen binnen 1 sec, hoe groot/klein ik ook ben.
Maar laat ik het omdraaien...
Als het WTC zo groot is als het was, maar ik ben 1000 maal groter, zie ik het dan nog steeds vallen in 13-14 sec?
Dat zou er namelijk erg vreemd uitzien. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen, ik hoop dat jullie het allemaal begrijpen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.