Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat een nat papiertje niet bevriest?

Mijn zoon van 7 heeft bij wijze van proef gisteren een stukje papier natgemaakt en in de diepvries gelegd. Na een avond en een nacht is het papiertje, ofwel het water erin, nog niet bevroren, terwijl de andere spullen in de diepvries wel bevroren zijn. Hoe kan dat?

Toegevoegd na 35 minuten:
De proef wordt vervolgd: Hij heeft een tweede papiertje nog veel natter gemaakt en erbij gelegd. We wachten af...

Toegevoegd na 13 uur:
Mijn zoon heeft vanmiddag ook nog een stukje kleddernat keukenpapier in de diepvries gelegd, en een propje keukenpapier. Die zijn allebei wel helemaal bevroren.
Het kleddernatte printerpapiertje is duidelijk bevrorener (?) dan het iets minder natte papiertje, maar als je het vastpakt is het heel snel ontdooid.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wil ik ook wel weten.
Als er suiker is toegevoegd, dan vertraagt het proces deels .. maar vast vriezen moet het wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook erg benieuwd en dacht zelf dat het misschien met de papiervezels te maken heeft die niet kunnen bevriezen, maar ik dat nergens vinden. Ik heb alleen gevonden waarom lauw water eerder bevriest dan koud water: http://www.goeievraag.nl/vraag/bevriest-lauw-water-sneller-koud.39036
Ik weet misschien wel iemand die het kan vertellen, maar die is nog niet wakker, dus als in de tussentijd nog niemand het antwoord heeft gegeven en ik weet het, dan antwoord ik later nog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7 jaar?
Hoe komt hij erop? Wat voor papier is het?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Patcat: Ja, 't is een aparte ;-) We hebben een hoop lol met 'm! 't Was gewoon printerpapier. @ Loenie: Leuk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als hij dit zelf heeft bedacht, lekker laten experimenteren. Aankomende wetenschapper ;o)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, heeft hij zelf bedacht en hij begon helemaal te glunderen toen het nog mocht ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moedig je hem ook aan om het antwoord ook zelf te bedenken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mocht hij er niet uitkomen, laat hem de proef van Svenny doen (dus papiertje in dicht bakje).
amigo
13 jaar geleden
Ik vind dit heel vreemd als je het vergelijkt met nat wasgoed (is wel geen papier, maar stof) als je dat buiten laat hangen met vorst is het keihard
je zette er niet bij hoe het papier was, daarna, nat en slap of droog en slap, is wel belangrijke in een "normale"vriezer moet zo'n hoeveelheid water keihard zijn na een nacht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Mion: In een vriezer (en zeker met no-frost) wordt vochtige lucht snel afgevoerd. bij een gewone vriezer vriest de vochtige lucht aan de wanden vast, die steeds witter worden. Bij nat wasgoed zal een gedeelte van het vocht ook verdampen, maar het weefsel zal ook water beter vast kunnen houden dan een papiertje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat leuk dat ie zo experimenteert :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is dit ontzettend leuk! Ik zit hier met een grote grijns op mijn gezicht jullie reacties en mede-experimenten te lezen. Dank jullie wel!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Even logisch nadenken.
Water bevriest bij < 0° C. Water in een papiertje bevriest ook bij < 0° C, want het is geen mengsel zoals eerder werd verondersteld.
Als een nat papiertje niet bevriest, dan zit er dus geen water in. Logisch zou Cruyff zeggen.

Waar is dat water dan gebleven? Wel, dat verdampt grotendeels in de vriezer daar het laagje water van minder dan 0,1 mm dik verdeelt over een relatief groot oppervlak heel snel verdampt in een droge atmosfeer.

Ter bevestiging de volgende proefjes genoemen.
1. Een stukje krantenpapier van 10 x 10 cm zijknat gemaakt en in de vriezer gelegd.
2. Een stukje krantenpapier van 10 x 10 cm zijknat gemaakt en in een tupperwaredoosje van 11x11x5 cm met deksel opgeslotenen en in de vriezer gelegd. De bedoeling hiervan is dat er geen of minder water kan verdampen.
3. Een stukje krantenpapier van 10 x 10 cm zijknat gemaakt en in een tupperwaredoosje van 11x11x5 cm met deksel opgeborgen. Het doosjes is gevuld met 3 mm water en het stukje papier ligt op nokjes 6 mm boven het water. De bedoeling hiervan is een vochtige atmosfeer te kweken, zodat het water uit het papier niet kan verdampen.
4. Een velletje krantenpapier van 10 x 20 cm zijknat gemaakt en er toen een propje van gemaakt en vervolgens in de vriezer gelegd. De bedoeling hiervan is te voorkomen dat het water binnen in het propje kan verdampen voordat het water bevriest.

Resultaat na 4 uur.
1. Het papier is nauwelijks bevroren, maar is toch ietsje pietsje stijver dan gewoon krantenpapier. De veronderstelling dat het laagje water van 0,1 mm dikte grotendeels verdampt is voordat het kon bevriezen.
2. Het papier is ietsje stijver bevroren dan onder proef 1. Echter ook hier is het water grotendeels verdampt in het lege doosje echter iets minder dan onder 1. Wel moet in ogenschouw worden genomen dat een bevroren laagje water van 0,1 mm dikte nauwelijks stijfheid vertoont en dus al snel flexibel (onbevroren) aanvoelt.
3. Het papier is bevroren. Logisch, want de vochtigheidsgraad in het doosje was hoger dan onder 2. waardoor er minder water kon verdampen.
4. Het propje was keihard bevroren daar het water aan de binnenkant niet kon verdampen en de totale dikte van het propje en dus water ongeveer 3 cm bedroeg.

De veronderstelling aan het begin van dit verhaal mag dus als juist worden aangenomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geweldig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plusje voor de moeite en dat je het leuk vind zoiets uit te zoeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het papier nog natter wordt gemaakt, maak je in feite de dikte van het waterlaagje ,wat later ijs wordt, dikker. Minder verdamping, meer ijs.
Dat het zeer dunne laagje ijs als je het uit de vriezer haalt meteen ontdooit is logisch. Een laagje ijs van < 0,1 mm is zo ontdooit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er waren veel mooie en geloofwaardige antwoorden, maar dit vonden we toch echt de mooiste!

Andere antwoorden (4)

Ik heb zelf nu net een nat papiertje in de vriezer gelegd. Met dat ik dat deed, dacht ik misschien het antwoord te weten.

Een papiertje is natuurlijk heel dun en het vocht wat het opneemt is minimaal. De lucht in de vriezer is behoorlijk droog, dus het vocht van het papiertje heeft relatief veel tijd om te verdampen, voordat het kan vriezen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je een no-frost diepvries dan gat het sowieso niet bevriezen want het water is dan veel te snel weg... Heb je een normale vriezer moet het vriesvak erg vol zijn omdat het water anders uit het papier is voordat het bevriezen kan, doe het ds in een klein bakje en het is wel bevroren ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet het toch heel zeker. Alle voorwerpen die je in een vriezer bij bijv -18 legt zijn na een nacht -18 graden (tenzij het volume zo groot is dat de vriescapaciteit het niet aan kan).

Wat ik denk dat hier aan de hand is, lijkt sterkt op een hele andere vraag die nu in mijn ogen toch vergelijkbaar is. Iemand vroeg waarom het aluminiumfolie ZO uit de hete oven met de hand is beet te pakken.

Mijn antwoord daarop was dat de massa van dat aluminiumfolie ZO gering is dat die 150 graden direct verdwijnen (in je vingers en in de lucht, zonder dat je je brand). Bij jouw papiertje gebeurt in mijn ogen hetzelfde.

De massa is heel gering (het water maakt het iets meer maar niet zo veel) dat als je het uit de vriezer haalt het HEEL snel weer op kamertemperatuur is. Maw het is echt -18 als het in die vriezer ligt maar zo'n heel dun papiertje warmt razendsnel op.

Zou je 15 velletjes op een stapel doen en een beetje natmaken is het gegarandeerd een plank na een nacht
(Lees meer...)
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en zo is het!
Papier bestaat niet alleen uit hout,
als één van de hulpstoffen oplost in het water zal dat het vriespunt van het water verlagen.

Hoe sterker de oplossing hoe lager het vriespunt,
misschien dat daarom een natter stuk papier "meer" bevriest.

Elk papier is anders, in keukenpapier zitten weer andere en waarschijnlijk ook minder hulpstoffen, die het vriespunt niet verlagen.

Je kan dit ook met bijvoorbeeld alcohol of zout proberen.
(alcohol is misschien niet veilig)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pekel
Heel zout water heeft een vriespunt van -21.
Je krijgt dan heel koud "water", lijkt me leuk om dat samen te maken.
Vooral een oplossing die net niet/net wel bevriest.
(of in combinatie met papier)

Ik heb nu zelf al zin om het te gaan proberen ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, leuk, morgenmiddag is hij vrij!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding