Hoe kan het dat een nat papiertje niet bevriest?
Mijn zoon van 7 heeft bij wijze van proef gisteren een stukje papier natgemaakt en in de diepvries gelegd. Na een avond en een nacht is het papiertje, ofwel het water erin, nog niet bevroren, terwijl de andere spullen in de diepvries wel bevroren zijn. Hoe kan dat?
Toegevoegd na 35 minuten:
De proef wordt vervolgd: Hij heeft een tweede papiertje nog veel natter gemaakt en erbij gelegd. We wachten af...
Toegevoegd na 13 uur:
Mijn zoon heeft vanmiddag ook nog een stukje kleddernat keukenpapier in de diepvries gelegd, en een propje keukenpapier. Die zijn allebei wel helemaal bevroren.
Het kleddernatte printerpapiertje is duidelijk bevrorener (?) dan het iets minder natte papiertje, maar als je het vastpakt is het heel snel ontdooid.
Als er suiker is toegevoegd, dan vertraagt het proces deels .. maar vast vriezen moet het wel.
Ik weet misschien wel iemand die het kan vertellen, maar die is nog niet wakker, dus als in de tussentijd nog niemand het antwoord heeft gegeven en ik weet het, dan antwoord ik later nog.
Hoe komt hij erop? Wat voor papier is het?
je zette er niet bij hoe het papier was, daarna, nat en slap of droog en slap, is wel belangrijke in een "normale"vriezer moet zo'n hoeveelheid water keihard zijn na een nacht
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.