Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Een onderzeeer is moelijker onder water te krijgen in de rode zee, klopt mijn theorie?

Toegevoegd na 2 minuten:
zo nee. waarom niet?

Toegevoegd na 4 minuten:
dode zee bedoel ik idd, excuses :)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Ja, dat klopt. Alles krijgt meer drijfvermogen naarmate de vloeistof een hogere dichtheid heeft.

Het water van de dode zee (die bedoel je waarschijnlijk) heeft, vanwege het hoge zoutgehalte, een hogere dichtheid dan een normale zee. Daarom zal een duikboot daar meer drijfvermogen hebben, en dus net een tikje moeilijker onder te krijgen zijn dan elders.

Toegevoegd na 1 minuut:

Overigens wordt die grotere moeite weer iets vergemakkelijkt doordat een duikboot, om te dalen, water inneemt - uit de zee waarin hij zich op dat moment bevindt.

Wil een duikboot duiken in de dode zee, dan zal het water dat hij inneemt dus ook zwaarder zijn dan wanneer hij water uit een andere zee zou innemen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Jazeker, zoals ik proefondervindelijk heb ervaren.
http://www.goeievraag.nl/vraag/vaart-speedboot-harder-zoet-zout.138534
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je theorie klopt m.i. niet. De opwaartse kracht van het zwaardere Dode Zee water is weliswaar groter dan elders, maar het hogere soortelijk gewicht van het ingenomen water compenseert dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is moeilijker.
Stel
Het uitwendige volume van de boot is 2 m3, dan is de opwaartse kracht in gewoon water 2 ton
De boot weegt 1 ton, dan moet er 1 ton water (is 1 m3=inhoud tanks) ingenomen worden om de boot te laten zweven.

Bij zout water sm=1,3 is de opwaartse kracht 2,6 ton.
Het ingenomen water is 1 m3 is dus 1,3 ton + 1 ton van de boot maakt 2,3 ton. Dan kom je 0,3 ton te kort om de boot te laten zweven.

Toegevoegd na 2 uur:
Natuurlijk zullen de inname tanks wel uitgelegd worden met een groter volume om kleine verschillen in sm op te vangen. in mijn v.b. zou de innametank 0,23 m3 groter moeten zijn om de boot te laten zweven.. Dus echt moeilijker is het nu ook weer niet. Je moet gewoon wat meer balastwater innemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing