Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom krijg je een schok van een stroom als je schoenen aan hebt?

Als ik een rubber staafje in het stopcontact stop, voel ik daar niets van (uitleg: ik gebruik iets wat geen stroom geleid)
Stop ik een paperclip in het stopcontact en sta ik op rubberen zolen, krijg ik toch een schok, terwijl er geen aarde gemaakt zou kunnen worden door mijn isolerende schoenen.
Hoe kan het toch zo zijn dat ik die schok krijg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

De stroom gaat door je heen, tot de zool en weer terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je heel goede geisoleerde schoenen hebt dan kan je nog wel een schok krijgen omdat de stroom zich verspreid over de huid. Je wordt wel elektrisch opgeladen.

Bij vogels is het oppervlak veel kleiner en als zij op een stroomdraad gaan zitten hebben ze hier niet veel last van omdat ze ook sneller elektrisch zijn opgeladen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aarde geeft een elektrische weerstand aan. zonder aarde kan je dus een schok krijgen.

gegeven; rubber geleidt niet
jij geleidt wel
rubberen zolen geleiden niet
een paperclip geleidt wel

op zich geen probleem, tenzij je met een paperclip in het stopcontact gaat staan roeren op je rubber zolen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wordt 100 X per seconde opgeladen tot 300 volt en weer ontladen telkens om en om positief en negatief.
Je capaciteit is ongeveer 100 picofarad.
Er loopt door de wisselstroom dus werkelijk een kleinen stroom die -als deze door je vingers gaat , voelbaar is/kan zijn.
MET KLEM WIJS IK ER OP DAT DIT EXPERIMENT GEVAARLIJK IS,
als je schoenen niet goed isoleren (bv. nat zijn )en/of je raakt met enig ander lichaamsdeel een geleider aan die geaard is, dan kan deze proef dodelijke gevolgen hebben.
NIET doen dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing