Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom klinkt de bodem van een mok of beker anders wanneer deze is gevuld met hete drank?

Als je er op tikt met je lepeltje dan hoor je een ander geluid dan wanneer deze gevuld is met een koude drank.

Dat een mok of beker anders klinkt wanneer deze leeg of gevuld is mag duidelijk zijn, maar dat verschil in temperatuur ook uitmaakt kan ik niet verklaren.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De voortplantingssnelheid in koude vloeistof is lager dan in warme. Daarmee verandert de resonantiefrequentie van kop met inhoud.
AWM
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

omdat door een vloeistof de trillingen die je hoort anders verlopen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het klopt inderdaad dat het anders klinkt dan dat er een koude drank inzit.ik zou niet weten waarom...leuke vraag + 1 !!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze vraag heb ik al eens gesteld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sterker nog, wanneer je cappuccino drinkt klinkt het ook weer anders dan gewone koffie. Dus het zit 'm niet alleen in de temperatuur. Er is een erg leuk wetenschapsforum over jouw vraag, de moeite waard om even te lezen denk ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De massa heeft invloed... De massa wordt in trilling gezet en elke massa heeft zijn eigen trillingsgetal... Meer massa, lager geluid...

louter natuurkunde hoor...

Temperatuur maakt wel uit, maar in zo´n kleine mate dat het verwaarloosbaar is...
De temperatuur verandert de draagwijdte van de golf...

In de winter hoor je veel minder achtergrondverkeerslawaai dan in de zomer...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing