Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de chemische stof welke zorgt dat er altijd lucht in mijn radiatoren zit?

Ik ben al een kleine veertig jaar verwarmingsmonteur, en heb adressen waar men steeds de hoogste radiatoren moet ontluchten omdat men het water hoort lopen, ook bij mezelf sinds ik een andere c.v. ketel heb aangeschaft.
Dit is geen normale lucht, maar waterstofgas of iets dergelijks want als ik vuur bij de ontluchter houdt brand dit als een snijbrander,dus dit lijkt mij waterstofgas.Gelukkig is het ontluchtingskraantje van messing en het gaatje zo klein dat het vuur niet terug kan in de radiator, want het is zeer fel. Ik raad ook niemand aan welke geen kennis heeft van dit verschijnsel aan om dit uit te proberen. Maar de vraag is wat offert zich op om waterstofgas te maken, is dit de kraan (messing) de ketel
(aluminium c.q. aluminiumlegering) of ijzer ( radiatoren)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Conventionele radiatoren gemaakt van ijzer dat vervolgens in contact komt met heet water, kunnen waterstofgas (H2) doen ontstaan. Dit kan voorkomen worden door een anti-roestmiddel toe te voegen aan het circulerende water in het gesloten centrale verwarming systeem.
H2 ontstaat door corrosie van het inwendige van de stalen radiatoren in de nabijheid van heet water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het kan zuurstof in hoge concentratie zijn, maar er kan ook een hele kleine hoeveelheid waterstofgas (H2)ontstaan uit het water (H2O). Dat zal dan via een chemische reactie gaan met bijvoorbeeld corrosie in de leidingen. Dan hangt dan waarschijnlijk af welke metalen in de radiatoren en kranen worden gebruikt hoeveel corrosie er optreed en hoeveel waterstofgas er ontstaat.

Het ontluchten moet een of tweemaal per seizoen worden gedaan omdat dit:

1. Zorgt dat het water minder goed kan doorstromen
2. Er met minder zuurstof in het water minder corrosie van de leidingen kan optreden.
3. Het borrelt in de leidingen

Toegevoegd na 5 minuten:
Normaal gesproken reageert waterstof gas met zuurstof:

2 H2(g) + O2(g) → 2 H2O(l) + 572 kJ (286 kJ/mol H2)

Daar komt veel energie bij vrij en dit is de reactie die je initieert als je het aansteekt.

Als in de leidingen het aanwezige zuurstof reageert met metalen (oxidatie), dan wordt het water zuurtsof arm en reageert het H2 niet in de leidingen. Als er in jouw situatie echt puur H2 ontstaat dan lijkt me een waarschuwing inderdaad op zijn plaats om geen vuur te gebruiken bij het ontluchten. Na het ontluchten is het geen probleem meer.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik ga er vanuit dat vooral het ijzer in de leidingen de oorzaak is. Dus gewone roest en een vorm van elektrolytische corrosie.

Bijgaande website geeft dat ook aan, maar dit is wel een bron om een anti-roest middel te voorkomen. Het toevoegen van anti-oxidatie middelen in radiatoren wordt echter wel vaker gedaan.

Toegevoegd na 12 minuten:
Tot slot: Als het om bacteriële verontreiniging gaat en je een gaslucht ruikt is het waarschijnlijk methaan. Ook een brandbaar gas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing