Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom blust water vuur?

Je ziet op tv brandweermannen altijd met water op brandhaarden spuiten .Maar waarom is het nu net water dat vuur blust?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (10)

Water zorgt voor afkoeling, zodra de temperatuur daalt, dooft het vuur en daarom gebruiken ze water.

Toegevoegd na 13 minuten:
schuim blust water omdat het 02 (zuurstof) gehalte daalt. Vuur wakkert aan door toevoeging van O2. Als je een scheikunde opdracht uitvoert of een reactievergelijking oplost en het gaat over verbranding dan moet je altijd O2 toevoegen. Dit zit in de lucht maar 02 komt niet bij het vuur als er een laag schuim opzit. Over schuim is dus een slecht antwoord want dit legt niet uit waarom water vuur blust..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet altijd dat ze met water blussen. soms ook met zo'n schuim blusser. Volgensmij ligt dat aan waar het brandje is. (koekenpan, open haard)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kunt brand hebben als er in principe 3 basis zaken aanwezig zijn: zuurstof, brandstof en hitte/ontsteking

neem je één van de drie weg gaat de brand uit.
Met water koel je en met zo'n spray van water leg je een mist van waterdruppeltjes over de brand, dan raakt de zuurstof uitgeput.

veel middelen nemen die zuurstof weg, een branddeken en een schuimlaag ook

In feite zou je met elke niet brandbare!!! vloeistof kunnen blussen, water is echter het enige dat veel voorradig is. Maar heb je ook een servet in brand op tafel, kiep er gewoon een pak vanillevla over ipv naar de keuken te rennen voor een bekertje water. Instinctief zullen veel mensen dat ook doen

Toegevoegd na 18 minuten:
ik zie dat ik iets te kort door de bocht was. Ik bedoelde dat je branden die met water te blussen zijn, ook evt met een andere (niet brandbare) vloeistoffen te blussen zijn.

ik heb bij een demo van de brandweer eens gezien hoe ze een kopje water in een brandende frituurpan kiepten (geheel in een hitte werend pak gekleed). Het spoot er brandend en wel uit tot het plafond van de keet waar ze het in deden.
dit voorbeeld even om te voorkomen dat iemand nav mijn verhaal denkt dat je overal water op moet doen als het brand
(Lees meer...)
amigo
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dikke +, maar vanille vla werkt omdat het vooral uit water bestaat.
amigo
14 jaar geleden
ja precies maar ik moet even goed nadenken over een vloeistof die niet water is en niet brandbaar (en niet giftig natuurlijk want door de warmte zal een deel verdampen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij werkt vanillevla vooral omdat het de zuurstof weghoudt van de brand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook omdat er water inzit..... :P
Omdat het niet altijd met water gebeurt:
gas (co2)
schuim, bij olie en benzine branden.
zand, bij sommige chemische branden
poeder.

en ik er nog een vergeten?

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij een standaard brand gebruiken ze water voornamelijk als koelmiddel, is het vuur koud dan gaat het uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een misvatting dat je brand te allen tijde kunt blussen met water. Gooi een plens water in een pan waarin de vlam geslagen is en je krijgt een explosie. Levensgevaarlijk! De meeste branden laat de brandweer gecontroleerd uitbranden, door belendende percelen met water nat en dus koel te houden. Branden moet je beteugelen, met name door onthouding of onbruikbaar maken van brandstof. Daar kan water een prima hulpmiddel bij zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Water heeft een koelende eigenschap, warmte wordt onttrokken. Verder dekt het water deels de brandende delen af, dus de verhindering van zuurstof. Als het water verdampt door de hitte, en wordt stoom. Dan heeft dit ook weer de verdringing van zuurstof tot gevolg. Waardoor de brand zal doven. Zo zie je dat water een zeer goed blusmiddel is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Water is een van de moeilijkste substanties om op te warmen. Dat komt omdat je voor elke kilogram water 4200 Joules nodig hebt om het 1 graad Celcius op te warmen. Daarnaast heb je nog een keer energie nodig om vloeibaar water in stoom te veranderen. Die energie komt uit het vuur. Wanneer je een overvloed aan water toevoegt aan vuur, zal het opwarmen en (eventuele) omzetting in stoom van water ervoor zorgen dat alle vrijkomende energie door het water wordt geabsorbeerd. Het brandende stof zal daardoor afkoelen waardoor de chemische reactie van verbranding niet meer plaats kan vinden.

Een gehele onderdompeling van een vuurhaard zorgt er ook nog eens voor dat de vuurhaard geen zuurstofbron meer zal hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vuur is eigenlijk een driehoek die bestaat uit: zuurstof warmte en brandstof als een van de delen weg is is er geen vuur meer bij water gaat de warmte weg de "driehoek" is dus verbroken

bij schuim word het deel zuurstof weg gehaald dit werkt dus ook

Toegevoegd na 1 minuut:
tussen zuurstof en warmte moet natuurlijk een,
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Brand is gewoon een formule precies hoe je het typt.
Blussen is 1 van de zaken weg halen waaruit de driehoek bestaat. +1
Er zijn drie zaken nodig voor vuur:
1. Brandstof.
2. Zuurstof.
3. Warmte.
Door één van die drie zaken weg te nemen, zal het vuur doven. Koud water heeft de potentie om 2. en 3. weg te nemen, maar ik denk vooral aan 3 (al zullen bijv. natte vloeren niet snel branden, ook omdat er geen zuurstof meer bij de vloer kan komen). Verder is er goedkoop aan te komen. Het kan trouwens best zijn dat er andere middelen zijn die beter blussen, maar dat is dan gewoon veel duurder.

Je hoort trouwens weinig meer over de waterblusstuifmachines: die zouden vooral 't werk doen door de zuurstof weg te nemen geloof ik. En dan met veel minder water. Maar dat terzijde...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij veel branden kan water blussen, waar dat kan gaat het als volgt, water heeft een enorm koelend vermogen. Als water zo heet wordt dat het stoom vormt, drukt de waterdamp tevens de zuurstof weg die nodig is voor de verbranding. Om water om te zetten in stoom is zeer veel energie nodig, die wordt aan de hete omgeving onttrokken.
Er is meer energie nodig om een gram water om te zetten in stoom dan om 1 gram water van 0 graden tot het kookpunt te brengen.
Water pakt dus op drie manieren de vuurhaard aan.

Helaas werkt water bij sommige branden niet goed, als de vloeistostof die brand lichter is dan water , dat zijn de meeeste brandbare vloeistoffen, dan gaan deze vloeistoffen op water drijven en dan help water niet echt.
Helemaal gevaarlijk wordt het als er electrische stroom in de buurt is, de brandweerman die dan zijn waterstraal op een hoogspanningsbron richt , krijgt de volle klap stroom, levensgevaarlijk dus.
Ook zijn er stoffen, vooral lichte metalen als aluminium, magnesium enz, die water ontleden en dan water omzetten in waterstof (het pikt de zuurstof van het water af en dan blijft de waterstof over die zich graag weer verbindt met zuurstof uit de lucht.)en dat brandt ook nogal heftig.
Dus niet in alle gevallen is water als blusmiddel bruikbaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding